2015 Målene

I år 2000 mødtes 189 af verdens statsledere og formulerede FN's Millennium-erklæring. Erklæringen indeholder otte mål der er tidsbestemt til 2015. De såkaldte 2015-mål blev formuleret for at sikre en værdig og bæredygtig fremtid for hele verdens befolkning. I målene er indarbejdet de vigtigste målsætninger, som verdens ledere og andre interessenter er blevet enige om ved en række FN-topmøder og -konferencer i forbindelse med den bredere udviklingsdagsorden.

I 2015 skal vi:

Halvere fattigdom og sult i verden

Opnå grundskoleuddannelse til alle

Øge ligestillingen mellem kvinder og mænd

Mindske børnedødeligheden med to tredjedele

Mindske mødredødeligheden med tre fjerdedele

Bekæmpe HIV/AIDS, malaria og andre sygdomme

Sikre udviklingen af et bæredygtigt miljø

Øge samarbejdet om bistand, handel og gældseftergivelse

2015 Målene beskæftiger sig altså ikke kun med ekstrem fattigdom, men dækker også målsætninger for uddannelse, sundhed, børnedødelighed, miljø og bæredygtighed. Ved at koble 2015 Målene til den bredere, internationalt anerkendte udviklingsdagsorden anerkender verdens ledere og de internationale udviklingsorganisationer sammenhængen mellem de forskellige udviklingsmålsætninger og værdien af en samlet tilgang i arbejdet for at nå internationale udviklingsmål.

Internationalt sommerkursus

Kom på miljøpolitisk sommerkursus i Slovenien, 1. - 8. juli.

Praktikpladser i FN-regi

Så er der mulighed for at søge om praktik, denne gang hos UNRIC i Bruxelle, og i FN-byen i København.