Danmark bør tage initiativer i Vestsahara-konflikten

Der bør sættes fokus på konflikter på et tidspunkt, hvor det er muligt for Danmark og verdenssamfundet at opnå en fredelig løsning – i stedet for at verdenssamfundet først reagerer, når en voldelig konflikt igen er brudt ud med store menneskelige omkostninger til følge.

FN-forbundet opfordrer derfor Danmarks regering til at gøre en ekstra indsats for at sætte gang i fredsprocessen i Vestsahara, som siden 1975 har været delvist besat af Marokko. Således bør den i mere end 20 år besluttede folkeafstemning gennemføres snarest, så det afklares om Vestsahara skal være selvstændigt eller tilhøre Marokko.

Helt konkret bør Danmark reformulere sit standpunkt og genoptage sin modstand mod handel med naturressourcer fra Vestsahara og andre varer, f.eks. fisk - såfremt det ikke kan garanteres, at det er den oprindelige befolkning som tjener på denne handel. Danmarks regering opfordres derfor til igen at gå imod EU's fiskeriaftale med Marokko, da aftalen giver EU-fiskere adgang til Vestsaharas farvand og til aktivt at arbejde for, at FN's mission i Vestsahara, der blev etableret i 1991, får udvidet sit mandat til også at inkludere menneskerettighedsområdet.

FN-forbundets landsmøde, den 28. oktober 2012

FOTO: UNHCR

Verden har brug for mere FN

Finn Reske-Nielsen vejer ind i debatten og kommenterer på kritikken af det nuværende FN-system, der blev rejst af Christian Friis Bach i sidste uge, og maner til besindighed: ”Vi må ikke glemme alt det gode, FN også gør.”

Not Under the UN Flag

Den senere tids afsløringer af seksuelle krænkelser og overgreb i Oxfam er desværre ikke et isoleret problem. Ny kampagne fra WFUNA sætter fokus på problemet blandt FN’s fredsbevarende styrker.