Danmark valgt til FN's Menneskerettighedsråd

unhcr

"Jeg er glad og stolt over valget," fortæller udenrigsminister Anders Samuelsen.

"Medlemskabet giver os en vigtig platform til at fremme de værdier, Danmark er bygget på. Vi vil forsvare frihedsrettighederne og den liberale verdensorden. Og vi vil arbejde for et troværdigt Råd, der behandler de alvorligste menneskerettighedskrænkelser, uanset hvor de sker," sagde han i en pressemeddelelse efter valget.

Menneskerettighedsrådet, som har sit hovedsæde i Genève, blev oprettet i marts 2006 som afløser for den tidligere Menneskerettighedskommission. Rådet består af 47 medlemsstater, som vælges for tre år ad gangen.

Det er første gang, at Danmark bliver medlem af Rådet. Danmarks medlemskab træder i kraft 1. januar 2019. Danmark deltager for første gang som medlem, når Menneskerettighedsrådet samles i marts 2019.

"Rådet har et stort potentiale og kan handle i sager, hvor Sikkerhedsrådet er blokeret. Det har vi set i Myanmar og i Syrien. Det potentiale vil vi som medlemmer udnytte bedst muligt. Vi ønsker at reformere Rådet, så det bruger sit mandat mere effektivt og handlekraftigt. Det betyder blandt andet at Rådets medlemmer skal leve op til de højeste menneskerettighedsstandarder og at Israel behandles på lige fod med alle andre," siger Samuelsen.

FOTO: UNHCR

Få et foredrag om FN

Leder du efter et foredrag om FN, om fredsbevaring eller noget helt tredje, så har vi meget muligt foredragsholderen.

To høringssvar

Folketingets Finansudvalg har besluttet at nedsætte en parlamentarisk arbejdsgruppe om verdensmålene; et prisværdigt – og nødvendigt – skridt. I den forbindelse har vi i FN-forbundet indgivet et eget og et fælles høringssvar i regi af 92-gruppen og Globalt Fokus. Læs dem her.