Den hemmelige fond

Af Trine Marqvard Nymann Jensen, næstformand i FN-forbundet

Det er en godt gemt hemmelighed, at FN-forbundet er administrator af Stop Sult Fonden.

Tilbage i 2006 blev denne fond stiftet af en lille samling godhjertede mennesker med det formål at indsamle penge til bekæmpelse af sult. Mere konkret skulle de indsamlede midler dedikeres til FN's Fødevareprograms arbejde, som netop har som mission at bekæmpe sult i verdens fattigste egne. Det tilfaldt FN-forbundet at administrere fonden.

I de første år var der stor aktivitet og kommunikation omkring fonden, idet en virksomhedspartner og flere andre medarrangører afholdt en årlig global fundraising event kaldet Walk the World. I 2012 blev de sidste skridt dog gået for Walk the World, skoene blev sat på hylden, og aktiviteterne omkring fonden aftog kraftigt.

Igennem alle årene har Stop Sult Fonden dog fået en konstant opbakning fra de danske kvinder i Soroptimist International, der også er kollektivt medlem hos os i FN-forbundet. År efter år har de indsamlet penge til at brødføde verdens fattigste - i år alene er er det blevet til imponerende 154.985 kr.

Vi synes det er på sin plads, at Soroptimisterne får opbakning fra flere, så NU er det tid til at genoplive Stop Sult Fonden!

Hjemmesiden www.stopsult.dk har fået et lille ansigtsløft, og der er en Facebook-side på vej, hvor vi glæder os til at dele små og store historier fra arbejdet, fonden støtter. Vigtigst af alt har vi gjort det nemmere for dig og andre at støtte Stop Sult Fonden, idet fonden nu har fået sit eget MobilePay nr.: 68 500.

I denne søde juletid håber vi derfor, at I vil støtte op om en vigtig sag og bidrage til at flere børn kan få skolemad i 2018.

Gør en forskel

Der skal så lidt til for at gøre en forskel. For bare 1,25 kr. om dagen kan et barn få gratis skolemad i f.eks. Burkina Faso, som fonden har støttet siden 2010.

Gennem FN's Fødevareprograms arbejde i netop Burkina Faso får 77.000 skolebørn i Sahel-regionen dagligt to måltider nærende mad. Skolemadsprogrammet dækker 994 grundskoler og sikrer, at eleverne dagligt får morgenmad og frokost igennem hele skoleåret. For at sikre at pigerne færdiggør grundskolen, får familier med døtre i de to ældste klasser i grundskolen desuden ekstra fødevarerationer.

Skolemåltiderne tilskynder generelt forældre i Burkina Faso til at sende og holde deres børn i skole og dermed sikre dem en uddannelse og en bedre fremtid - ligesom det sikrer, at børnene bliver i stand til bedre at følge undervisningen. Det er svært at fokusere på matematik og grammatik, når maven er tom.

FN's Fødevareprogram (WFP) er verdens største humanitære organisation, der bekæmper sult på verdensplan, leverer fødevarehjælp under katastrofer og arbejder med lokalsamfund for at forbedre ernæring og opbygge modstandskraft. Hvert år hjælper WFP omkring 80 millioner mennesker i 80 lande, og vi er stolte over samarbejdet med deres nordiske kontor omkring Stop Sult Fonden.

Læs mere om WFP's vigtige arbejde på da.wfp.org - og brug MobilePay 68 500 til at hjælpe Stop Sult Fonden til at støtte op om FN's Fødevareprogram og deres formål: at bekæmpe sult. Du bestemmer selv, hvor meget du vil bidrage med.

stopsult logo_2 lines_blåbaggrund_square

Artiklen er første gang bragt i GLOBAL, december 2017

FOTO: UNHCR

Landsmøde 2018

Deltager du i Landsmødet den 27. – 28. oktober? Så kan du finde alt, hvad du har behov for at vide her

Danmark valgt til FN's Menneskerettighedsråd

En stolt udenrigsminister ser frem til medlemskabet, der er en vigtig platform og som - med hans egne ord - kræver, at "Rådets medlemmer skal leve op til de højeste menneskerettigheds-standarder."