Hans Rosling er død

Den svenske læge og statistiker Hans Rosling er død, i en alder af 68 år.

Med humor og optimisme har Hans Rosling i mange år været en fremstående og dygtig formidler af globale forhold. Ved hjælp af sine let forståelige, animerede statistikker var en af Roslings største bedrifter at udbrede viden og forståelse for verdenssamfundet, ud fra et fundament af stærkt understøttet fakta. Disse fakta brugte han i sit softwareprogram Trendalyzer til let og forståeligt at kunne fremvise den positive globale fremgang.

Med sin søn Ola Rosling stiftede han sidenhen den svenske GapMinder Foundation, hvilken han beskrev som en fakta-tank - ikke en tænketank.  Rosling var nemlig meget optaget af at bryde med de globale mediers (ofte dramatiske) bias, og med fakta vise den positive udvikling i verden - hvilket til stadighed viser sig at være en yderst vigtig indsats, i en tid hvor USA's regering formår at så tvivl om ægtheden af fakta.

Hans Rosling lever videre i sine medrivende TED Talks, bl.a. i denne opløftende tale fra 2006.

FOTO: UNHCR

Få overblikket over, hvad den kommende tid har på programmet af vores egne og samarbejdspartneres arrangementer med FN i fokus...

Udvikling for alle

FN’s udviklingsorganisation, UNDP lancerede tirsdag den 21. marts deres ’Human Development Report 2016’, herunder det internationalt anvendte indeks for menneskelig udvikling (HDI). FN-forbundet var til stede i FN Byen, da rapporten blev offentliggjort af blandt andre Assisterende Generalsekretær fra UNDP, Jens Wandel.

Udenrigsministeriet sender bevilling til FN’s World Food Programme

De sidste måneder har set alvorlige tilfælde af hungersnød på Afrikas Horn og i Yemen. Røde Kors advarer om at 6,5 millioner børn står på kanten af at sulte på det Afrikanske Horn, ligesom FN for nyligt erklærede officiel hungersnød i Yemen.