Hans Rosling er død

Den svenske læge og statistiker Hans Rosling er død, i en alder af 68 år.

Med humor og optimisme har Hans Rosling i mange år været en fremstående og dygtig formidler af globale forhold. Ved hjælp af sine let forståelige, animerede statistikker var en af Roslings største bedrifter at udbrede viden og forståelse for verdenssamfundet, ud fra et fundament af stærkt understøttet fakta. Disse fakta brugte han i sit softwareprogram Trendalyzer til let og forståeligt at kunne fremvise den positive globale fremgang.

Med sin søn Ola Rosling stiftede han sidenhen den svenske GapMinder Foundation, hvilken han beskrev som en fakta-tank - ikke en tænketank.  Rosling var nemlig meget optaget af at bryde med de globale mediers (ofte dramatiske) bias, og med fakta vise den positive udvikling i verden - hvilket til stadighed viser sig at være en yderst vigtig indsats, i en tid hvor USA's regering formår at så tvivl om ægtheden af fakta.

Hans Rosling lever videre i sine medrivende TED Talks, bl.a. i denne opløftende tale fra 2006.

FOTO: UNHCR

FN’s Menneskerettighedsdag markeret

Hvert år bliver dagen markeret i hele verden og i Danmark. I år blandt andet med vores markeringer i Odense og København og UNYA Danmarks debat i Aalborg. Dertil har en lille håndfuld af vores medlemmer haft travlt ved tastaturet…

Danmarks overholdelse af konventionen om civile og politiske rettigheder

Sammen med 14 andre organisationer har vi i FN-forbundet indgivet en fælles NGO-rapport til FN's Menneskeretskomité vedr. Danmarks overholdelse af konventionen om civile og politiske rettigheder, hvor den nuværende udlændingepolitik udgør et af de ømme punkter.