Hans Rosling er død

Den svenske læge og statistiker Hans Rosling er død, i en alder af 68 år.

Med humor og optimisme har Hans Rosling i mange år været en fremstående og dygtig formidler af globale forhold. Ved hjælp af sine let forståelige, animerede statistikker var en af Roslings største bedrifter at udbrede viden og forståelse for verdenssamfundet, ud fra et fundament af stærkt understøttet fakta. Disse fakta brugte han i sit softwareprogram Trendalyzer til let og forståeligt at kunne fremvise den positive globale fremgang.

Med sin søn Ola Rosling stiftede han sidenhen den svenske GapMinder Foundation, hvilken han beskrev som en fakta-tank - ikke en tænketank.  Rosling var nemlig meget optaget af at bryde med de globale mediers (ofte dramatiske) bias, og med fakta vise den positive udvikling i verden - hvilket til stadighed viser sig at være en yderst vigtig indsats, i en tid hvor USA's regering formår at så tvivl om ægtheden af fakta.

Hans Rosling lever videre i sine medrivende TED Talks, bl.a. i denne opløftende tale fra 2006.

FOTO: UNHCR

Tak for et godt Folkemøde!

Verdensmål, Big Data, bæredygtighed, konventioner, menneskerettigheder, debat, spil, inspiration, flygtninge, folkeoplysning, lokal forankring, kommuner, FN, Speakers Corner, globalt ansvar og kærlighed til verden… Det var bare lidt af det, vi kom omkring på årets Folkemøde på Bornholm.

Kære kommunal- og regionalpolitikere

Vil du gøre gennemførelsen af Verdensmål for bæredygtig udvikling til en del af din valgkamp til efteråret? Det spørger formand for Nyt Europa, Steen Gade og Jørgen Estrup, formand for FN-forbundet om i en fælles henvendelse til landets lokalpolitikere