USA skærer halvdelen af sit bidrag til UNRWA

FN-organisationen beder det internationale samfund om støtte til at fortsætte den vitale indsats for palæstinensiske flygtninge på sundhedsområdet, med nødhjælpsforsyninger og skolegang. Men det er ikke med bøjet hoved.

UN Photo/ Shareef Sarhan

"The situation of Palestine Refugees is however far too serious and important, to allow ourselves to indulge in pessimism or despair. UNRWA stands for hope, for respect of rights and for dignity. When things are difficult, our determination grows. When the way seems lost, we invest all our energy in search of new paths, keeping our eyes on the horizon and looking for different solutions."

Pierre Krähenbühl, UNRWA

Sådan lød det fra chefen for FN's hjælpeorganisation for palæstinensiske flygtninge, UNRWA i kølvandet på den amerikanske udmelding, at de agter at tilbageholde $65 millioner ud af de forventede $120 til UNRWA's arbejde. Særligt Gazas befolkning er afhængige af hjælpen fra FN-organisationen, der yder en vital indsats på sundhedsområdet, med nødhjælpsforsyninger og skolegang, og det er en ganske alvorlig udfordring for UNRWA, der nu beder om støtte fra det internationale samfund.

>> Læs mere om situationen her.

FOTO: UNHCR

Landsmøde 2018

Deltager du i Landsmødet den 27. – 28. oktober? Så kan du finde alt, hvad du har behov for at vide her

Danmark valgt til FN's Menneskerettighedsråd

En stolt udenrigsminister ser frem til medlemskabet, der er en vigtig platform og som - med hans egne ord - kræver, at "Rådets medlemmer skal leve op til de højeste menneskerettigheds-standarder."