Verdensmålene er rundet 2 år

Det fejrede vi sammen med en række andre organisationer i Climate Planet på Rådhuspladsen. Blandt festtalerne var landsformand Jørgen Estrup, der kom med en ikke svagt skjult opsang til regeringen. "Det er decideret ʻfake news’, når regeringen i sin handlingsplan skriver: ʻDanmark – generelt i hus med verdensmålene’. Det passer simpelthen ikke. Det er opskriften på et dansk svigt – i forhold til vores fælles ansvar for planeten og i forhold til os selv."

>> Se billeder fra fejringen her

Kære Venner,

Der er meget at fejre i dag. Men vi har også travlt. Der er kun 13 år til, vi når 2030.

Det er helt fint, at finansministeren på FN's store møde i sommer promoverede den danske handlingsplan for verdensmålene.

Ikke mindst, fordi han fremhævede løftet om at ʻstressteste' ny dansk lovgivning i forhold til bæredygtighed, og fordi han fremhævede samarbejdet med det danske civilsamfund.

De løfter skal vi nok minde ham om ved passende lejlighed.

Det er også godt, at statsministeren i sidste uge profilerede Danmark i et nyt initiativ til fremme af ʻgrøn vækst' - P4G. Det skaber nye partnerskaber for bæredygtig udvikling og åbner døre for danske virksomheder i energisektoren.

MEN - det er ikke godt, når statsministeren alene promoverer verdensmålene og bæredygtig udvikling i New York og omegn. Verdensmålene er ikke en dansk ʻeksportpakke'.

Det er decideret ʻfake news', når regeringen i sin handlingsplan skriver: ʻDanmark - generelt i hus med verdensmålene'. Det passer simpelthen ikke. Det er opskriften på et dansk svigt - i forhold til vores fælles ansvar for planeten og i forhold til os selv.

Tag turen som cyklist ad H.C. Andersens Boulevard - eller endnu værre Stormgade - en dag i myldretiden, og lad os snakke CO₂ udslip og partikelforurening. Med de nye afgiftslettelser skal vi snart til at køre med beskyttelsesmasker lige som i Kina.

Eller - hvordan er det med verdensmålenes løfte: ʻleave no-one behind'? Spørg en blind eller svagtseende, hvordan det føles, når man ikke kan få kommunal hjælp til at finde rundt i sin lejlighed eller komme en tur i supermarkedet, fordi man er fyldt 67 år? For dyrt at rette op på, siger regeringen. Det er de facto eksklusion p.g.a. alder - lodret i strid med verdensmålene.

Og hvad med plastikforurening, affaldshåndtering og kollektiv transport? Eller pesticidbelastning, drikkevandsforurening og ikke-bæredygtige havbrug plus meget, meget mere.

Hvis regeringen ikke vil tage verdensmålene alvorligt i Danmark, så kan vi heldigvis selv. For den 21.november er der kommunal- og regionsvalg. Og kun en tåbe frygter ikke vælgerne!

I FN-forbundet mener vi, at verdensmålene og bæredygtig udvikling skal gøres til dét, kandidaterne er nødt til at tage stilling til inden valget.

Jørgen Estrup,
Landsformand, FN-forbundet

25. september 2017

FOTO: UNHCR

Ildsjæle for verdensfreden hædres

FN-forbundet blev dannet i 1970, men vores rødder kan spores helt tilbage til 1882 og Nobels Fredsprismodtager Frederik Bajer. Sammen med hans hustru, Matilde Bajer, dedikerede parret deres liv til at skabe forandring til det bedre for de mange. Det hædres nu med en mindeplade.

United in Change

I denne uge begynder vores nyeste kursus, United in Change, støttet af Erasmus+. Formålet er udbygge forståelsen for behovet for og vigtigheden af det multilaterale samarbejde blandt unge.