International retsorden på spil i dag

Korrespondance med Per Stig Møller om Goldstone-rapporten

FN fremhæver Danmark som foregangsland

Ny generalsekretær for FN-forbundet

2015 Måls konference

2015 Måls konference links

Udbytterig 2015 Måls-konference

Israels angreb må få konsekvenser!

Tue Magnussen taler ved demonstation mod Israels blokade af Gaza

VM i fodbold: Lad os give racismen det røde kort

NGO’ernes anbefalinger til 2015 Måls-topmøde

Tak for sidst

FN til G20-landene: Vores budgetter skal ikke balancere på bekostning af de fattige

FN tager historisk skridt for ligestilling og kvinders rettigheder

Danmark nedprioriterer kampen mod tortur

Forbud mod klyngebomber trådt i kraft

Pakistan: Værste oversvømmelse i over 80 år

Pakistan: FN sender beredskabsteam under dansk ledelse

Københavns Kommune tjener på konventionsbrud

Katastrofefond skal sikres finansiering

Multilateralisme i skyggen af det amerikanske midtvejsvalg

Er FNtavshed dræbende?

Støt FNs Katastrofefonds indsats i Pakistan

Danmark og menneskerettighederne

Invitation til FNs Fredsdag

Følg FN's opfordring: Stop tvangshjemsendelser til Irak

Plenardebatten fortsætter i New York

Det kræver ansvar at underskrive FN-konventioner

Veloverstået landsmøde i FN-forbundet

Nationers sande velstand

NGO-rapport belyser menneskerettighedssituationen i Danmark

G4S skader fredsprocessen

Vellykket Sortehavskonference på Borups Højskole

Ny rapport fra UNAIDS: HIV-epidemien stabiliseres

FNs Menneskerettighedsdag 2010

Danmark kan give menneskerettighederne et markant løft

UNHCR fylder 60

Generalsekretæren gør status på 2010

Følg FN's opfordring: Stop tvangshjemsendelser til Irak

Af Tue Magnussen, medlem af FN-forbundets bestyrelse

I DISSE DAGE er det et år siden, at de danske myndigheder efter den voldsomme rydning af Brorsons Kirke for alvor påbegyndte tvangshjemsendelserne af de afviste irakiske flygtninge til Irak.

Selv om Kirkeasyls aktion og de omfattende folkelige protester sidste år trods alt muliggjorde, at det lykkedes for en snes irakere at undgå at blive hjemsendt og i stedet få asyl eller opholdstilladelse, må man ikke glemme, at tvangshjemsendelserne i det forløbne år er fortsat, selvom de er i strid med advarslerne fra FN.

Senest landede et chartret fly med op imod 61 irakere, der har boet i Danmark, Norge, Sverige og Storbritannien, 1. september i Bagdads lufthavn, samtidig med at USA officielt indstillede sine militære kampoperationer i landet.

I den situation, hvor man kan frygte en forøget usikkerhed i Irak, blev Danmark 3. september sammen med andre europæiske lande igen udsat for en fornyet kritik af FN's Flygtningehøjkommissariat (UNHCR) pga. tvangshjemsendelsen af irakere til Irak. UNHCR opfordrer igen de europæiske regeringer, herunder den danske, til at indstille udvisningerne af irakere.

SELV OM UNHCR's opfordring ikke nåede frem til de danske avisspalter, er appellen entydig: Vi opfordrer kraftigt de europæiske regeringer til at yde irakerne beskyttelse, indtil situationen i deres oprindelsesområder i Irak er sikre, udtalte talsmanden for UNHCR, Adrian Edwards.

UNHCR advarer om, at bileksplosioner, vejsidebomber, morterangreb og bortførelser er en daglig trussel mod irakerne. Man opfordrer til ikke at sende afviste asylansøgere tilbage til de fem centrale provinser i Irak, som fortsat er farlige - Bagdad, Diyala, Kirkuk, Nineveh og Salahuddin.

Siden 13. maj 2009, hvor den danske regering indgik aftalen med Irak om tilbagesendelse af afviste irakiske asylansøgere, er mindst 2.196 mennesker blevet dræbt og 6.459 såret ved bombeangreb og anden vold i Irak i de forløbne 15 måneder. Senest blev syv mennesker dræbt og 20 såret ved en eksplosion i Bagdad 5. september 2010.

DET ER VIGTIGT at huske, at ikke alene viste meningsmålinger en stigende støtte til de afviste irakiske asylansøgere, men en meningsmåling fra analyseinstituttet Interresearch viste, at 68 procent af danskerne mente, at Danmark ikke bør sende flygtninge tilbage til lande, som FN advarer imod, at man sender dem til.

Mere end to ud af tre lagde altså - modsat regeringen - vægt på FN's advarsel. Det gælder utvivlsomt fortsat og understreger kun opfordringen til den danske regering fra FN-forbundet om at lytte til UNHCR. Det er ikke alene til stor skade for de afviste irakiske asylansøgere, det er også til skade for Danmarks ry internationalt, når regeringen ikke vil følge FN's opfordring.

Debatindlægget er også trykt i Politiken 9. september 2010

Find den oprindelige pressemeddelelse fra UNHCR her.

UN Photo/Michos Tzovaras

Landsmøde 2019

Skal du med til Landsmødet den 28. april? Så find alle de relevante bilag, tidsplan & dagsorden her.

Få et foredrag om FN

Leder du efter et foredrag om FN, om fredsbevaring eller noget helt tredje, så har vi meget muligt foredragsholderen