International retsorden på spil i dag

Korrespondance med Per Stig Møller om Goldstone-rapporten

FN fremhæver Danmark som foregangsland

Ny generalsekretær for FN-forbundet

2015 Måls konference

2015 Måls konference links

Udbytterig 2015 Måls-konference

Israels angreb må få konsekvenser!

Tue Magnussen taler ved demonstation mod Israels blokade af Gaza

VM i fodbold: Lad os give racismen det røde kort

NGO’ernes anbefalinger til 2015 Måls-topmøde

Tak for sidst

FN til G20-landene: Vores budgetter skal ikke balancere på bekostning af de fattige

FN tager historisk skridt for ligestilling og kvinders rettigheder

Danmark nedprioriterer kampen mod tortur

Forbud mod klyngebomber trådt i kraft

Pakistan: Værste oversvømmelse i over 80 år

Pakistan: FN sender beredskabsteam under dansk ledelse

Københavns Kommune tjener på konventionsbrud

Katastrofefond skal sikres finansiering

Multilateralisme i skyggen af det amerikanske midtvejsvalg

Er FNtavshed dræbende?

Støt FNs Katastrofefonds indsats i Pakistan

Danmark og menneskerettighederne

Invitation til FNs Fredsdag

Følg FN's opfordring: Stop tvangshjemsendelser til Irak

Plenardebatten fortsætter i New York

Det kræver ansvar at underskrive FN-konventioner

Veloverstået landsmøde i FN-forbundet

Nationers sande velstand

NGO-rapport belyser menneskerettighedssituationen i Danmark

G4S skader fredsprocessen

Vellykket Sortehavskonference på Borups Højskole

Ny rapport fra UNAIDS: HIV-epidemien stabiliseres

FNs Menneskerettighedsdag 2010

Danmark kan give menneskerettighederne et markant løft

UNHCR fylder 60

Generalsekretæren gør status på 2010

VM i fodbold: Lad os give racismen det røde kort

FN’s Højkommissær for menneskerettigheder, Navi Pillay, skriver i sin kronik om racisme og VM i fodbold, at ”valget af Sydafrika, et land der gjorde op med den institutionaliserede racisme i form af apartheid, som værtsland for VM 2010 skaber den perfekte mulighed og en god platform for at forny vores indsats for at bekæmpe diskrimination i alle dens former.”

VM i fodbold giver en unik mulighed for at reflektere over sportens rolle i at skabe social sammenhængskraft, bringe kulturer sammen og overkomme den kølighed og måske endda afsky der alt for ofte deler lande og samfund. Filmen "Invictus", der viser hvordan Nelson Mandela brugte rugby til at mindske potentielle stridigheder og opbygge national identitet er et eksempel på en sådan refleksion.  Valget af Sydafrika, et land der gjorde op med den institutionaliserede racisme i form af apartheid, som værtsland for VM 2010 skaber den perfekte mulighed og en god platform for at forny vores indsats for at bekæmpe diskrimination i alle dens former.

Som offer for racisme og sportsfan, opfordrer jeg alle, der dyrker eller blot ser sport til at bruge fodbold VM som en katalysator for global modstand mod intolerance og racisme, der plager utallige kvinder, mænd og børn verden over og som må bekæmpes ved hver given lejlighed.

Frygt, intolerance og xenofobi kan bekæmpes med diametralt modsatte værdier, som fair-play og samarbejde, der er så essentielle for holdsport, især fodbold. Verdensmester-skaberne er det ypperste eksempel på fodboldens evne til at samle millioner af mennesker fra alle dele af verden i festligt fællesskab.

Vi har utvivlsomt alle vores favorithold, som vi ønsker, skal vinde, men lad os huske at verdensmesterskaberne forbinder os med andre mennesker med en historie, kultur og traditioner, der er forskellig fra vores egen, som vi måske ikke ellers ville opleve. Resultatet af denne kontakt er at vi alle bliver beriget. Vores fælles passion for fodbold styrker båndene mellem nationer, understreger vores delte søgen efter det eminente og højner vores konkurrenceinstinkt.

Men lad os ikke glemme den racisme og andre former for intolerance, der forgifter og kaster skam over sport - især fodbold - og som underminerer det gode budskab. Dette sker alt for ofte, når fans af konkurrerende hold bruger racistiske kampråb og nedsættende ord og endda vold til at nedgøre og angribe deres modstandere.

Beklageligt nok kan selv spillerne ind imellem forfalde til denne forkastelige adfærd. Professionelle fodboldspillere er forpligtede til at opretholde de højeste standarder af sportsmanship, både etisk men også af FIFA´s adfærdskodeks, der indeholder regler om diskrimination. Til trods for dette, sker det stadig ind imellem at rige klubber og nationale forbund har undgået strengere sanktioner ved at betale bøder af bagatel-størrelse efter alvorlige racistiske udtalelser og handlinger under kampe.

Nationale fodboldforbund i alle lande bliver nødt til at følge deres stærke retorik op med alvorlige og konsistente sanktioner. Racistiske manifestationer eller intolerance på eller ved stadioner under VM skal adresseres omgående og de skyldige isoleres.

Dét må være et klart budskab fra dette års VM at racisme og intolerance ikke tolereres i sport. Jeg hilser FIFA og UEFA's standpunkt mod racisme velkommen. Begge organisationer arbejder fortsat på at promovere tolerance og mindske racisme gennem forskellige programmer.  FIFA planlægger at bruge især de 4 kvartfinaler ved VM til at sende et klart budskab til millioner af mennesker verden over om at racisme ikke tolereres. Før disse kampe vil kaptajnerne for de to hold læse en erklæring op, der opfordrer spillere, officials og fans over hele verden til at sige nej til alle former for racisme.

Fodbold VM er en unik mulighed for at udnytte fodboldens potentiale maksimalt til at oplyse det stadigt voksende publikum og tiltrække talenter uafhængigt af social status og livssituation. For mange fattige atleter har fodbold betydet en vej ud af ellers tilsyneladende uendelig social eksklusion. Deres eksempel har inspireret andre. Succesfulde sportsmænd og sportskvinder er rollemodeller i alle samfund. Deres opførsel er genstand for stor opmærksomhed, og endda kopieret. Unge mennesker er særligt påvirket af både de positive og negative signaler de modtager fra dem de respekterer, især deres sportsidoler.

I sidste ende er de virkelige vindere af dette års VM dem, der fejrer og opretholder, i ord såvel som i handling, værdier som fairplay, ærlig konkurrence, respekt og tolerance - både på og udenfor banen. Lad os dømme diskrimination offside. Lad os tackle eksklusion. Lad os give racisme det røde kort.

UN Photo/Michos Tzovaras

Landsmøde 2019

Skal du med til Landsmødet den 28. april? Så find alle de relevante bilag, tidsplan & dagsorden her.

Få et foredrag om FN

Leder du efter et foredrag om FN, om fredsbevaring eller noget helt tredje, så har vi meget muligt foredragsholderen