Syrien og ansvaret for at beskytte

Tør vi give borgerne deres rettigheder

Norden i FNs Sikkerhedsråd

Nye beviser i mysteriet omkring Dag Hammarskjölds død

Annan fortryder, at han ikke reformerede Sikkerhedsrådet

Globale bæredygtighedsmål

Danmark bør ikke støtte Syrienaktion uden om FN

Efter 2015

International Havretsdomstol under FN skal afgøre færøsk tvist om fiskekvoter

Syrien åbner op for FNs våbeninspektører

Imens i den Centralafrikanske Republik

Israel bør modtage palæstinensiske flygtninge fra Syrien

ANALYSE FN i 2023

Ny rapport om the Responsibility to Protect offentliggjort

Samantha Powers er USAs nye FN-ambassadør i New York

Vi bør tage initiativ til en permanent FN-styrke

Almedalsugen er begyndt

FN mandat til at sende styrker til Mali

MY World

Danmark har lagt FN-styrker på is

Ny indsats mod global fattigdom

Verdens Miljødag sætter fokus på madspild med reklamekonkurrence

Fattigdommen skal udryddes inden 2030

International dag for fredsbevarende styrker

Anbefalinger til Danmark fra FN’s Komité om Økonomiske, Sociale og Kulturelle Rettigheder

Rusland stemmer imod FN Resolution og støtter Assad i Syrien

Udviklingsminister udgiver ny bog

Danmark til eksamination ved FN

Rige lande fejler i globalt partnerskab

Fordi vi tror på et globalt ansvar

Positiv omlægning af dansk FN-støtte

FN-forbundets Repræsentantskab satte våbenhandelstraktat og Israel på dagsordenen

Ildsjæl i FN-forbundet fylder 70 år

En historisk traktat, der kan redde menneskeliv

Våbenhandelstraktaten blokeret – men kun for en stund

Gang i forhandlingerne – udsigt til en svag traktat?

Endnu en chance for våbenhandelstraktaten

Vil EU bidrage mere til fredsbevaring i fremtiden

Lancering af UNDPs Human Development Report 2013

Rejsebrev fra New York

Et løfte er et løfte

Det globale partnerskab halter bagud

Kofi Annan: FN er os

FN-menneskerettighedssucces under pres

FNs anerkendelse af Palæstina forpligter

Et stærkere civilsamfund

Brahimi: Der skal handles nu i Syrien

27. januar er Auschwitz-dag

Historier fra Mali

Danmark kan revitalisere FN

Hvad kan vi forvente på den politiske scene i 2013?

Ministre samles om menneskerettighederne i Geneve

Syrien: Krigsforbrydelser må ikke forblive ustraffede

Anerkend Vestsahara

Rapport om kemiske våben i Syrien fra FN

Bæredygtig udvikling på dagsordenen i New York

FNs 68. generalforsamling

FNs 68. Generalforsamling livestream

FNs klimapanel præsenterer ny rapport

Det er her, legitimiteten bor

FNsporet der blev væk for statsministeren

Et glimt af håb for den syriske civilbefolkning

Bæredygtig udvikling GA 2013

FN i succesfuldt samarbejde med ehvervsliv og civilsamfund

Danmark fængsler sex-slaver, mens bagmændene går fri

Hvem vogter vogterne?

Folket har en vigtig rolle i dansk udviklingsbistand

Danmark skal tilbage på FN sporet

Frihedsrettigheder – fortsat en vigtig global kamp

Et revitaliseret FN?

Sikkerhedsrådet fordømmer angreb mod FN missionen i DR Congo

FN brigaden MONUSCO gør en forskel i DR Congo

Repræsentantskabsmødet november 2013

Næsten halvdelen af alle syrere har brug for hjælp

USA mister sin stemmeret i UNESCO

Tyfonen Haiyan

COP19 er i fuld gang

Australien negligerer COP19

Fra voldtægtsoffer til lokalpolitiker: Emeraude fortæller om sit liv

Civilsamfundet udtrykker utilfredshed med COP19

"Vi kan ikke bare kigge væk"

De to parter i Syrien mødes til fredsforhandlinger i januar

Sikkerhedsrådet overvejer sanktioner mod den Centralafrikanske Republik

Danskernes tolerance overfor handicappede bliver mindre

En utrættelig kæmpe er død

10. december er FNs menneskerettighedsdag

Israel skal stoppe de ulovlige bosættelser

Ban Ki-moon opfordrer til beskyttelse af mennesker i 2014

Norden i FN's Sikkerhedsråd

De nordiske landes rolle i FN Den 13. september afholder det finske FN-forbund seminaret, Are Nordic values at stake in the UN? I den anledning har formændene for de fem nordiske FN-forbund forfattet en fælles kronik, omhandlende de nordiske landes position og engagement i FN. Kronikken kan læses her.

Af Jørgen Estrup, FN-forbundet Danmark, Helga Hjetland, FN-sambandet Norge, Aleksander Gabelic, FN-förbundet Sverige, Sofia Vikman, Suomen YK-liitto Finland og Throstur Freyr Gylfason, Félags Sameinuðu þjóðanna Island

De nordiske lande har meget at bidrage til i FN-samarbejdet. De er vigtige bidragydere til FN's humanitære arbejde, de er drivende i fremme af menneskerettighederne, og de har et godt ry. Mange fra Norden har været at finde på fremtrædende positioner i FN-systemet, først og fremmest Norges Trygve Lie og siden Sveriges Dag Hammarskjöld som FN's generalsekretær. Finlands Martti Ahtisaari har ydet store bidrag til verdensfreden som FN-mægler, Islands tidligere præsident Vigdís Finnbogadóttir er goodwill ambassadør for UNESCO, og fra Danmark har bl.a. Ellen Margrethe Løj ydet en stor indsats som FN's særlige repræsentant i Liberia.

De nordiske lande har organisatoriske evner og sans for effektivitet, hvilket er nødvendigt i bestræbelserne på at reformere og styrke FN. Det er derfor uheldigt, at de nordiske lande i de seneste år har glimret ved sit fravær i FN's mest magtfulde forsamling: Sikkerhedsrådet. Efter Danmarks medlemskab 2005 til 2006, så tabte Island til Østrig og Tyrkiet i valget til Rådet i 2008, og Finland kom sidste efterår til kort mod Australien og Luxembourg. Sverige mislykkedes på samme tid med at opnå valg til FN's Menneskerettighedsråd .

International Peace Institute, IPI, har evalueret Finlands Sikkerhedsrådskandidatur. IPI-rapporten bekræfter, at de nordiske lande har et godt ry og er respekteret i FN. Dette dels på grund af deres gode samarbejdsevner, dels at de ikke agerer med skjulte dagsordener. Den nordiske model er yderst relevant, men når flere lande og flere modeller konkurrerer om opmærksomhed, så kræves både politisk selvtillid, såvel som vilje og strategier til at markedsføre sig selv, skriver IPI.

De nordiske lande optræder undertiden forskelligt i det internationale samarbejde, men mange spørgsmål forener dem. Disse omfatter konfliktforebyggelse, udvikling af retsstater og ligestilling mellem kønnene. Andre stærke nordiske værdier er forsvaret af menneskerettighederne, bæredygtig udvikling, effektivisering af FN-bistanden samt reformer for en mere effektiv og gennemsigtig verdensorganisation. Norden kan også bidrage til en tidssvarende udvikling af Sikkerhedsrådet og dets arbejdsmetoder.

IPI råder Finland til ikke at nedprioritere sit FN-engagement efter nederlaget i Sikkerhedsrådsvalget. Tværtimod skal man fortsat engagere sig i f.eks. mægling og konfliktløsning. Samme holdning bør præge alle de nordiske lande. IPI understreger også behovet for bedre at formidle sit engagement og sine succeser i det internationale samarbejde, til at opstille klarere prioriteter i udviklingssamarbejdet, til at starte sine FN-valgkampagner tidligt og være vedholdende.

Ved at bidrage til FN's fredsbevarende militære arbejde kan medlemsstaterne styrke deres position i FN-systemet, anføres det i rapporten. Norden har i dag i alt kun 288 personer i de FN-ledede militære fredsbestræbelser, trods sit ry som fredsmægler. IPI foreslår, at Finland giver mere støtte til konfliktløsning i Afrika. Den samme opgave påhviler den danske regering, der i øjeblikket kun har 31 danske soldater udsendt for FN.

Det tales ofte om behovet for at styrke det nordiske samarbejde. Derfor er signalerne fra den svenske udenrigsminister Carl Bildt foruroligende, når han udtaler, at den nordiske FN-koordinering, når det kommer til valg til Sikkerhedsrådet, helt skal erstattes af EU-koordinering. Ved at samarbejde i FN-anliggender viser Norden, at man ønsker at tage ansvar for verdensorganisationen. Det er især vigtigt for Norge og Island, der ikke er medlemmer af EU.

IPI-rapporten er et 'wake up call' for de nordiske lande og en opfordring til fornyet FN-engagement. Den svenske regering meddelte sit kandidatur til en plads i FN's sikkerhedsråd for perioden 2017-2018 allerede for ni år siden. At drive en sikkerhedsrådskampagne kræver finansielle og operationelle ressourcer og frem for alt politisk vilje. Med udtrykt vilje, en hurtig kampagnestart samt koordinering med og støtte fra nabolandene kan det tredje nordiske forsøg måske igen betyde plads i FN's sikkerhedsråd.

UN Photo/Michos Tzovaras

Jens Wandel udpeget til særlig rådgiver

Den erfarne og kyndige diplomat skal rådgive generalsekretær Antonio Guterres og koordinere det omfattende reformarbejde af FN. Fra os skal lyde et stort tillykke til Jens - og til FN

Savner du GLOBAL?