Danske investeringer på kant med FNs retningslinjer

Ny udviklingspolitisk strategi

Guterres advarsel gælder ikke kun USA

Mere plads til civilsamfundet i FN

António Guterres’ første måned som FN’s generalsekretær

Politisk vilje til globalt ansvar savnes

Menneskerettighedsrådet samlet i Geneve

International Kvindedag 2017

På tur med Verdensmålene

Hollandsk valg indgyder europæisk håb

552 dage

America First

FNs hemmelige organisation runder 70

Det multilaterale samarbejde skal reformeres

Med Verdensmålene som rettesnor

Trump har vendt ryggen til Verden

FN’s Havkonference med Mål 14 i fokus

Et trist jubilæum

Her er din guide til Folkemødet

Tak for strategien

Husk de fælles løsninger

Hvorfor er menneskerettighederne så nemt et mål

Danmark skal vurderes på Verdensmålene

Oprindelige folks rettigheder og Verdensmålene

FN virker

Not a Target

Her er Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2018

Sjælden direkte appel til Danmark fra FN

Med ryggen til

Det er den tid på året igen

Årets generaldebat er afsluttet

My World 2030

USA trækker sig ud af UNESCO

På FN-dagen – enegang eller fællesskab

Få indblik i FN’s arbejde for kvinders rettigheder & ligestilling

Et nyt lavpunkt er nået i dansk politik

Glem ikke Verdensmålene

FN-reformer nødvendige – men glem Sikkerhedsrådet

Amerikansk skyggedelegation til COP23

Guterres: Det multilaterale samarbejde skal reformeres

Guterres UK

Foto: UNA-UK

Før første gang som generalsekretær for FN, talte António Guterres i maj til et stort offentligt publikum i Storbritannien, på foranledning af det britiske FN-forbund.

Guterres fokuserede naturligvis (i lieu af Brexit) i sin tale på, at et fortsat samarbejde imellem Storbritannien og FN er yderst vigtigt, og at det kan sikres igennem en bredt favnende udenrigspolitik, med fundament i en forpligtelse til internationalt samarbejde.

Men vigtigst af alt, understregede Guterres den nødvendige reformering af FN, især med henblik på de globale konflikter, som i stadigt højere grad ændrer natur - og som derfor også kræver ændret respons.

Mange års globale forandringer særligt imellem nationale økonomier og vækst, har ført til en stigende ulighed mellem verdenssamfundenes respektive tilstande, og de multilaterale samarbejder som engang var tilpassede dem.

Multilateralismen er derfor, ifølge Guterres, i dag udsat for stor mistillid, fordi den i mange tilfælde ikke opfylder de behov, som de er skabt til. De multilaterale samarbejder skal derfor gentænkes, og tilpasses til den verdenssituation som vi befinder os i, så de kan tage hånd om de aktuelle problemstillinger, og socioøkonomiske sammenhænge, som verdenssamfundet i dag står overfor.

»Når man ser på globaliseringen, står det klart, at teknologisk udvikling og globalisering har øget velstanden, fremmet handel, haft en positiv effekt på velfærd, og reduceret alvorlig fattigdom. Men samtidigt, er det også sandt, at globalisering og udvikling har øget uligheden, og ladet mennesker i stikken. For at sikre fortsat multilateralisme, må og skal vi derfor reformere multilaterale organisationer.«

>> Læs mere på un.org

UN Photo/Michos Tzovaras

Vi søger praktikanter til foråret 2018

Interesserer du dig for FN? Og er du nysgerrig på, hvordan det er at arbejde i NGO-verdenen i Danmark? Med et dansk fokus med globalt perspektiv? Så kan det være, du er en af vores nye praktikanter.

Danmarks overholdelse af konventionen om civile og politiske rettigheder

FN-forbundet har, sammen med 14 andre organisationer, netop sendt et brev til FN's menneskeretskomité som følger overholdelsen af konventionen om civile og politiske rettigheder.