Danske investeringer på kant med FNs retningslinjer

Ny udviklingspolitisk strategi

Guterres advarsel gælder ikke kun USA

Mere plads til civilsamfundet i FN

António Guterres’ første måned som FN’s generalsekretær

Politisk vilje til globalt ansvar savnes

Menneskerettighedsrådet samlet i Geneve

International Kvindedag 2017

På tur med Verdensmålene

Hollandsk valg indgyder europæisk håb

552 dage

America First

FNs hemmelige organisation runder 70

Det multilaterale samarbejde skal reformeres

Med Verdensmålene som rettesnor

Trump har vendt ryggen til Verden

FN’s Havkonference med Mål 14 i fokus

Et trist jubilæum

Her er din guide til Folkemødet

Tak for strategien

Husk de fælles løsninger

Hvorfor er menneskerettighederne så nemt et mål

Danmark skal vurderes på Verdensmålene

Oprindelige folks rettigheder og Verdensmålene

FN virker

Not a Target

Her er Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2018

Sjælden direkte appel til Danmark fra FN

Med ryggen til

Det er den tid på året igen

Årets generaldebat er afsluttet

My World 2030

USA trækker sig ud af UNESCO

På FN-dagen – enegang eller fællesskab

Få indblik i FN’s arbejde for kvinders rettigheder & ligestilling

Et nyt lavpunkt er nået i dansk politik

Glem ikke Verdensmålene

FN-reformer nødvendige – men glem Sikkerhedsrådet

Amerikansk skyggedelegation til COP23

FN-reformer nødvendige – men glem Sikkerhedsrådet

UN Photo/ Kim Haughton

Det er opmuntrende at gense et FN-hovedkvarter i New York, som arbejder i højeste gear. Ikke blot er den 39 etager høje sekretariatsbygning på bredden af Manhattans East River næsten færdigrestaureret. Men den har også fået en ny generalsekretær på øverste etage, som med et udtryk fra en tidligere dansk statsminister er gået 'reform-amok'.

Antonio Guterres tiltrådte i januar, men fremlagde allerede under de åbne kandidathøringer for et år siden et visionært og ambitiøst reformprogram. Det er det program, som nu fremlægges skridt for skridt i FN's besluttende organer.

For Guterres er det afgørende, at FN gennemfører de reformer, som kan sikre, at organisationen arbejder på et holistisk grundlag. FN hviler på tre grundpiller - fred og sikkerhed, bæredygtig udvikling og menneskerettigheder - og organisationen kan kun løfte sit ansvar for 'effektiv multilateralisme', hvis de tre 'søjler' gensidigt støtter og forstærker hinanden. Det er præcis denne holistiske tilgang, som også ligger bag FN's 17 verdensmål og dagsordenen for bæredygtig udvikling frem mod 2030.

Hidtil har Guterres spillet ud på tre områder: Omfattende reform af planlægning og udførelse af humanitær- og udviklingsbistand, som sikrer at alle FN's involverede organisationer samarbejder under fælles mål og styring. Forenkling og effektivisering af FN's indsats for fred og sikkerhed, så den politiske analyse af konflikter er i fokus på et tidligt tidspunkt og dermed kan sikre, at konfliktløsning baseres på andet og mere end militær intervention og samtidig åbner for forebyggende indsats. Endelig for det tredje en omlægning af arbejdet i FN's sekretariatsfunktion, som fører til bedre og billigere management.

Det er en dagsorden med mange - en hel karavane - af svært fordøjelige 'kameler'. Ikke alle FN's bistandsorganisationer bryder sig om topstyring, hvad enten det er fra New York eller på landeniveau. Og mange medlemslande vil vogte nidkært om deres interesser, herunder de permanente medlemmer i Sikkerhedsrådet. Men alle ved at reformer er nødvendige - ikke mindst for at klare den økonomiske udfordring. På det punkt har generalsekretæren skabt sig en stærk alliance. For budgetdisciplin er et afgørende argument, når USA's FN-ambassadør Nikki Haley skal sikre fortsat opbakning fra Washington.

Derfor er odds for Guterres's reformprojekt ikke så ringe. Men på et punkt peger tommelfingeren fra den samlede diplomatiske ekspertise utvetydigt nedad: Der kommer ingen reform af Sikkerhedsrådet inden for overskuelig tid. Efter 72 år er tiden løbet fra Rådets sammensætning og dermed legitimitet. Og resultaterne af Rådets arbejde er langt fra tilfredsstillende. Men ingen af de 5 permanente medlemmer er parat til ændringer - og slet ikke af vetoretten.

Så glem det - og det gjorde Guterres sikkert allerede før, han søgte jobbet som generalsekretær.

Jørgen Estrup

November, 2017

UN Photo/Michos Tzovaras

Vi søger praktikanter til foråret 2018

Interesserer du dig for FN? Og er du nysgerrig på, hvordan det er at arbejde i NGO-verdenen i Danmark? Med et dansk fokus med globalt perspektiv? Så kan det være, du er en af vores nye praktikanter.

Danmarks overholdelse af konventionen om civile og politiske rettigheder

FN-forbundet har, sammen med 14 andre organisationer, netop sendt et brev til FN's menneskeretskomité som følger overholdelsen af konventionen om civile og politiske rettigheder.