Danske investeringer på kant med FNs retningslinjer

Ny udviklingspolitisk strategi

Guterres advarsel gælder ikke kun USA

Mere plads til civilsamfundet i FN

António Guterres’ første måned som FN’s generalsekretær

Politisk vilje til globalt ansvar savnes

Menneskerettighedsrådet samlet i Geneve

International Kvindedag 2017

På tur med Verdensmålene

Hollandsk valg indgyder europæisk håb

552 dage

America First

FNs hemmelige organisation runder 70

Det multilaterale samarbejde skal reformeres

Med Verdensmålene som rettesnor

Trump har vendt ryggen til Verden

FN’s Havkonference med Mål 14 i fokus

Et trist jubilæum

Her er din guide til Folkemødet

Tak for strategien

Husk de fælles løsninger

Hvorfor er menneskerettighederne så nemt et mål

Danmark skal vurderes på Verdensmålene

Oprindelige folks rettigheder og Verdensmålene

FN virker

Not a Target

Her er Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2018

Sjælden direkte appel til Danmark fra FN

Med ryggen til

Det er den tid på året igen

FN’s hemmelige organisation runder 70

CFB_UNECE70

Christian Friis Bach på jubilumsdagen. Billedet er taget fra UNECE's Twitter.

FN's Økonomiske Kommission for Europa (UNECE) fejrer i disse dage 70 års jubilæum. 70 år, hvori kommissionen har arbejdet for at fremme internationale og multilaterale aftaler inden for handel, transport, bæredygtig udvikling og fødevaresikkerhed.

UNECE er en af fem regionale kommissioner under FN's Økonomiske og Sociale Råd (ECOSOC), og har til formål at fremme økonomisk integration imellem de Europæiske medlemslande, ved at danne fælles definitioner af normer, standarder og konventioner, hvilket skal forbedre livsvilkårene for regionens borgere. UNECE tæller 56 medlemslande, både inden for Europa, og i Nordamerika og Asien.

Danske Christian Friis Bach, der har ledet organisationen siden 2014 forklarer om UNECE's arbejde, at det ofte foregår under radaren, men at det alligevel har en omfattende effekt på borgernes daglige liv; i forhold til de fødevarer, vi køber, i forhold til trafiksikkerhed for blot at nævne nogle få eksempler. De standarder, der følges, er alle forhandlede og definerede af medlemslandene under UNECE.

Trods de stigende spændinger i Europa, er Christian Friis Bach optimistisk omkring Europæiske samarbejder i fremtiden.  Han udtaler at Europa før har stået foran interne konflikter, men at medlemslandende altid har været i stand til at tilsidesætte politiske uenigheder, og mødes omkring de praktiske aspekter af internationale samarbejder.

»Dette er vores historiske mission. Det er årsagen til, at UNECE blev etableret - for a sikre økonomisk integration og samarbejde, for at vedligeholde fred i Europa. Og det mandat er ligeså relevant i dag, som nogensinde.«

Udtaler Christian Friis Bach, der overdrager rollen i spidsen for UNECE til slovakiske Olga Algayerova i juni 2017.

Læs hele UN News Centers interview ham her

Foto: @UNECE

UN Photo/Michos Tzovaras

Akut humanitært behov i Bangladesh

FN’s Fødevareprogram (WFP) er blandt de organisationer, der forsøger at hjælpe de mere end 300.000 mennesker, der er flygtet fra volden i Myanmar over grænsen til Bangladesh.

Der skal kæmpes for det

Man skulle ikke tro, at det kun er to år siden, at alle FN’s medlemslande vedtog de 17 Verdensmål, herunder nummer 16, hvor de 193 medlemslande alle lovede at »fremme retfærdige, fredelige og inkluderende samfund«. Sådan skriver Ole Olsen på FN's demokratidag.