Danske investeringer på kant med FNs retningslinjer

Ny udviklingspolitisk strategi

Guterres advarsel gælder ikke kun USA

Mere plads til civilsamfundet i FN

António Guterres’ første måned som FN’s generalsekretær

Politisk vilje til globalt ansvar savnes

Menneskerettighedsrådet samlet i Geneve

International Kvindedag 2017

På tur med Verdensmålene

Hollandsk valg indgyder europæisk håb

552 dage

America First

FNs hemmelige organisation runder 70

Det multilaterale samarbejde skal reformeres

Med Verdensmålene som rettesnor

Trump har vendt ryggen til Verden

FN’s Havkonference med Mål 14 i fokus

Et trist jubilæum

Her er din guide til Folkemødet

Tak for strategien

Husk de fælles løsninger

Hvorfor er menneskerettighederne så nemt et mål

Danmark skal vurderes på Verdensmålene

Oprindelige folks rettigheder og Verdensmålene

FN virker

Not a Target

Her er Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2018

Sjælden direkte appel til Danmark fra FN

Med ryggen til

Det er den tid på året igen

Årets generaldebat er afsluttet

My World 2030

USA trækker sig ud af UNESCO

På FN-dagen – enegang eller fællesskab

Få indblik i FN’s arbejde for kvinders rettigheder & ligestilling

Et nyt lavpunkt er nået i dansk politik

Glem ikke Verdensmålene

FN-reformer nødvendige – men glem Sikkerhedsrådet

Amerikansk skyggedelegation til COP23

Uambitiøs dansk indsats på klimakonferencen

Ratko Mladic

Fundamentet

Fundamentet?

Er det forpligtende internationale samarbejde stadig fundamentet for dansk udenrigspolitik? spørger seniorforsker ved DIIS, Louise Riis Andersen, udenrigsministeren.

Udenrigsminister Anders Samuelsens kronik i Politiken den 30. november får Louise Riis Andersen til at bemærke, at det mest interessante er det, der ikke står noget om.

"De store og positive landvindinger, ministeren peger på - halvering af børnedødelighed, reduktion af absolut fattigdom og udbredelse af demokrati - er netop tilvejebragt bl.a. ved hjælp af de lange seje træk, de multilaterale institutioner som FN og Verdensbanken har stået for. Og også i langt bredere forstand har den regelbaserede internationale orden, der blev etableret efter 2. verdenskrigs ophør lagt grunden for omfattende materielle og værdimæssige fremskridt. Det er f.eks. takket være internationale institutioner og multilateralt samarbejde, at der er blevet færre og færre 'gammeldags' krige mellem stater, og at det - trods alt - ind i mellem lykkes at genetablere en form for fred i nogle af de 'nye' borgerkrige, der kom på den internationale dagsorden efter den kolde krigs afslutning.

Det er alt sammen fremskridt, der - ligesom menneskerettighederne og klimaaftalen - ikke er kommet af sig selv, og som ikke vil blive vedligeholdt, hvis ikke 'nogen' arbejder for det. Det er derfor overraskende, at den tiltagende underminering af den regelbaserede internationale orden ikke har fået sin egen plads på udenrigsministerens liste over de ti største udenrigspolitiske udfordringer for Danmark. Mindst lige så overraskende er det dog, at støtten til multilaterale løsninger og institutioner ikke optræder som et styrende princip for Danmarks håndtering af hver af de ti udfordringer, han peger på.

Hvis ikke lande som Danmark i disse år målrettet arbejder på at styrke og fremtidssikre det forpligtende, multilaterale samarbejde, er det meget svært at se, hvordan det skal kunne lade sig gøre at adressere vor tids udfordringer på en sammenhængende måde, der kan skabe reelt håb om, at morgendagen bliver bedre end i dag."

Læs hele Louise Riis Andersens kommentar her.

UN Photo/Michos Tzovaras

FN’s Menneskerettighedsdag markeret

Hvert år bliver dagen markeret i hele verden og i Danmark. I år blandt andet med vores markeringer i Odense og København og UNYA Danmarks debat i Aalborg. Dertil har en lille håndfuld af vores medlemmer haft travlt ved tastaturet…

Danmarks overholdelse af konventionen om civile og politiske rettigheder

Sammen med 14 andre organisationer har vi i FN-forbundet indgivet en fælles NGO-rapport til FN's Menneskeretskomité vedr. Danmarks overholdelse af konventionen om civile og politiske rettigheder, hvor den nuværende udlændingepolitik udgør et af de ømme punkter.