Danske investeringer på kant med FNs retningslinjer

Ny udviklingspolitisk strategi

Guterres advarsel gælder ikke kun USA

Mere plads til civilsamfundet i FN

António Guterres’ første måned som FN’s generalsekretær

Politisk vilje til globalt ansvar savnes

Guterres advarsel gælder ikke kun USA

Mennesker på flugt fra konflikt og forfølgelse har ret til beskyttelse. Alligevel ser vi flere og flere grænser, der lukkes og en mere og mere begrænset adgang for de, der har behov for beskyttelse. Donald Trumps dekret, der stoppede indrejse for borgere fra 7 muslimske lande, er blot det seneste. Det var budskabet fra FN's generalsekretær Antonio Guterres i hans seneste udtalelse.

31 January 2017

On my way back from Ethiopia, the largest refugee-hosting country in Africa that for decades has been keeping its borders open to hundreds of thousands of refugees from its neighbours, many times in dramatic security situations, I want to state the following:

Countries have the right, even the obligation, to responsibly manage their borders to avoid infiltration by members of terrorist organizations.

This cannot be based on any form of discrimination related to religion, ethnicity or nationality because:

- that is against the fundamental principles and values on which our societies are based;
- that triggers widespread anxiety and anger that may facilitate the propaganda of the very terrorist organisations we all want to fight against;
- blind measures, not based on solid intelligence, tend to be ineffective as they risk being bypassed by what are today sophisticated global terrorist movements.

I am also particularly concerned by the decisions that around the world have been undermining the integrity of the international refugee protection regime. Refugees fleeing conflict and persecution are finding more and more borders closed and increasingly restricted access to the protection they need and are entitled to receive, according to international refugee law.

Kilde: UN News Center

UN Photo/Michos Tzovaras

Få overblikket over, hvad den kommende tid har på programmet af vores egne og samarbejdspartneres arrangementer med FN i fokus...

Hans Rosling er død

Den svenske læge og statistiker Hans Rosling er død, i en alder af 68 år.

Guterres' vision for de Forenede Nationer

Antonio Guterres delte sin vision for et stærkere FN og en fredeligere verden med magasinet Newsweek, kort efter hans tiltræden som den nye generalsekretær for FN