Danske investeringer på kant med FNs retningslinjer

Ny udviklingspolitisk strategi

Guterres advarsel gælder ikke kun USA

Mere plads til civilsamfundet i FN

António Guterres’ første måned som FN’s generalsekretær

Politisk vilje til globalt ansvar savnes

Menneskerettighedsrådet samlet i Geneve

International Kvindedag 2017

På tur med Verdensmålene

Hollandsk valg indgyder europæisk håb

552 dage

America First

FNs hemmelige organisation runder 70

Det multilaterale samarbejde skal reformeres

Med Verdensmålene som rettesnor

Trump har vendt ryggen til Verden

FN’s Havkonference med Mål 14 i fokus

Et trist jubilæum

Her er din guide til Folkemødet

Tak for strategien

Husk de fælles løsninger

Hvorfor er menneskerettighederne så nemt et mål

Danmark skal vurderes på Verdensmålene

Oprindelige folks rettigheder og Verdensmålene

FN virker

Not a Target

Her er Regeringens udviklingspolitiske prioriteter 2018

Sjælden direkte appel til Danmark fra FN

Med ryggen til

Det er den tid på året igen

Årets generaldebat er afsluttet

My World 2030

Med ryggen til

11. september 2017

691975

Kun ét år efter Danmark tiltrådte New Yorker-erklæringen, afviser landet nu fuldstændigt at tage imod kvoteflygtninge. Her ses statsminister Lars Løkke Rasmussen på talerstolen under Topmødet vedr. flygtninge og migranter, der mundede ud i New York-erklæringen

UN Photo/ Amanda Voisard

For ikke meget mere end et år siden, vedtog verdens ledere New Yorker-erklæringen i FN. Med erklæringen blev rammerne lagt for, hvordan verdenssamfundet i fællesskab ville håndtere de 65 millioner flygtninge, der er på verdensplan.

Erklæringen, som også Danmark tilsluttede sig, bekræfter Flygtningekonventionen fra 1951 og den tilknyttede 1967-Protokol som det fælles internationale grundlag for beskyttelse af flygtninge. Den fastslår, at flygtningelejre så vidt muligt bør undgås og kun skal bruges som en midlertidig løsning i nødstilfælde. Og den fastslår, at genbosætningen af kvoteflygtninge skal forøges. Blandt andet.

Kun lige tilbage i Danmark igen efter sin deltagelse i topmødet, lod Lars Løkke Rasmussen sin integrationsminister gå ud med nyheden om, at Danmark suspenderede modtagelsen af kvoteflygtninge på ubestemt tid. Der var ikke plads, lød det.

Nu i weekenden kom så meldingen fra Inger Støjberg, at Danmark har brug for 'et pusterum', så vi vil ikke tage imod kvoteflygtninge i år heller, hvor der ellers har været det mindste antal asylansøgere over de sidste 5 år. Samtidig vil et nyt lovforslag, der vil ændre radikalt på udlændingeloven i forhold til optag af kvoteflygtninge fremover.

Det er et fuldstændigt brud på de forpligtelser, Danmark har skrevet under på, over for nogle af de mest sårbare og udsatte mennesker i verden; over for vores nabolande, EU og det bredere internationale samfund, der nu må tage en større byrde; og ikke mindst FN og FN's Flygtningehøjkommissariat.

Dem vender vi nu alle ryggen til i Danmark.

Læs Politikos interview med Inger Støjberg. Læs om kvoteflygtninge på www.unhcr.org/resettlement

UN Photo/Michos Tzovaras

Akut humanitært behov i Bangladesh

FN’s Fødevareprogram (WFP) er blandt de organisationer, der forsøger at hjælpe de mere end 300.000 mennesker, der er flygtet fra volden i Myanmar over grænsen til Bangladesh.

Der skal kæmpes for det

Man skulle ikke tro, at det kun er to år siden, at alle FN’s medlemslande vedtog de 17 Verdensmål, herunder nummer 16, hvor de 193 medlemslande alle lovede at »fremme retfærdige, fredelige og inkluderende samfund«. Sådan skriver Ole Olsen på FN's demokratidag.