Danske investeringer på kant med FNs retningslinjer

Ny udviklingspolitisk strategi

Guterres advarsel gælder ikke kun USA

Mere plads til civilsamfundet i FN

António Guterres’ første måned som FN’s generalsekretær

Politisk vilje til globalt ansvar savnes

Menneskerettighedsrådet samlet i Geneve

International Kvindedag 2017

På tur med Verdensmålene

Hollandsk valg indgyder europæisk håb

Mere plads til civilsamfundet i FN

32092373661_6e03dee072_o

Inddragelse af civilsamfundet i de internationale beslutningsprocesser er afgørende for et stærkere FN. Åbenhed og dialog satte da også et hidtil uset præg på dagsordenen i FN i 2016 - og med WFUNA i spidsen fortsætter denne trend indtil videre i 2017.

For første gang nogen sinde blev der afholdt en civilsamfundsdialog med formandskabet i Sikkerhedsrådet den 6. januar, hvor adgangen ikke var forbeholdt de, der sad i salen i New York, men tværtimod åben for alle via Twitter på #MeetUNSCPres

Det var den første i en række af flere dialoger med Rådets formandskab, der roterer hver måned. Den anden i rækken fandt således sted den 3. februar.

Også den nuværende formand for Generalforsamlingen, Peter Thomson, stillede op til debat med civilsamfundet om implementeringen af Verdensmålene. Læs mere på WFUNA's hjemmeside

UN Photo/Michos Tzovaras

Få overblikket over, hvad den kommende tid har på programmet af vores egne og samarbejdspartneres arrangementer med FN i fokus...

Udvikling for alle

FN’s udviklingsorganisation, UNDP lancerede tirsdag den 21. marts deres ’Human Development Report 2016’, herunder det internationalt anvendte indeks for menneskelig udvikling (HDI). FN-forbundet var til stede i FN Byen, da rapporten blev offentliggjort af blandt andre Assisterende Generalsekretær fra UNDP, Jens Wandel.

Udenrigsministeriet sender bevilling til FN’s World Food Programme

De sidste måneder har set alvorlige tilfælde af hungersnød på Afrikas Horn og i Yemen. Røde Kors advarer om at 6,5 millioner børn står på kanten af at sulte på det Afrikanske Horn, ligesom FN for nyligt erklærede officiel hungersnød i Yemen.