9 historier, vi kommer til at følge i 2018

FNs generalsekretær slår alarm for verden

TimesUp

Making Migration Work For All

Lad os få Verdensmålene ned i lokal højde

FN-flaget er ikke beskyttelse nok

27 januar er Auschwitz Dag

Fornuftigt forsvarsforlig set med FN-briller

Ulovlig EU-fiskeriaftale kan skade fredsarbejdet i Vestsahara

Status på krigen i Syrien

FN og EU i partnerskab for kvinders rettigheder

Et humanitært mareridt

UNHCR Talsperson Opfordrer Danmark til at tage Ansvar

Klimaforandringerne får fatale konsekvenser for Sydafrika

FN er ineffektivt og Bureaukratisk

30 dages våbenhvile indført i Syrien – det syriske militær fortsætter ufortrødent

Samuelsen: Danmark er en trofast støtte af FNs Menneskerettighedsråd

She Decides bevægelsen fylder 1 år

Kvindernes internationale kampdag

FN tiltrækker sig uønsket opmærksomhed efter lækket undersøgelse

Smilets by lægger navn til en UNECE konvention

Den største samlede indsats for kvinders rettigheder foregår netop nu

Jørgen Estrup: Danmark har brug for FN

Apartheid er forbi, men vi er langtfra blevet farveblinde

CSW62 sluterklæring er klar – og Danmark er ikke helt tilfredse

Sydsudan – et land i kaos

FN arbejder på plan for et forbud mod dræberrobotter – men hvor er Danmark?

Multilateralismen er under pres

Ingen enighed i Sikkerhedsrådet om Syrien

Interview Med CSW Frivillige

Indtryk fra FN’s årlige Kvindekommission

FNs Sikkerhedsråd lander i København

DEBAT: Har FN’s Sikkerhedsråd udspillet sin rolle?

Sikkerhedsrådet besøgte Sverige over weekenden

GLOBALT SVAR PÅ GLOBALE UDFORDRINGER: FN-sporet for flygtninge & migranter

Ikke godt nok

Statsløshed

Israel/Palæstina konflikten optrappes af USA-ambassade i Jerusalem

Kvoteflygtninge

Hurtig WHO respons på Ebola udbrud i Congo

Verdens flygtninge & migranter fortjener en global løsning

Irland tager massivt skridt for kvinders reproduktive rettigheder

Omfattende reform af FN’s udviklingsorganisation, UNDP, på trapperne

Skyggerapport på implementering af Verdensmålene

FNs medlemslande og civilsamfundet mødes om handicapkonventionen

Er vi på rette vej med Verdensmålene?

4 fantastiske dage på Bornholm

USA trækker sig ud af FN’s Menneskerettighedsråd

Sønderrivende kritik fra FN af den stigende fattigdom i USA

Imod bæredygtige og robuste samfund

Apartheid er forbi, men vi er langtfra blevet farveblinde

Blandt de mange FN-konventioner, som skal beskytte borgeres rettigheder kloden rundt, er konventionen mod racediskrimination blandt de ældste, vedtaget i 1965. Den har afsæt i Verdenserklæringen om Menneskerettigheder, som fastslår, at alle skal anses for lige i værdighed og rettigheder. Konventionen er også kendt som anti-apartheid-konventionen, da den især blev til med afsæt i den politik, der gjaldt i Sydafrika fra 1948 til 1994 - hvor der var forskellige regler for sorte, farvede og hvide borgere. Det sorte flertal havde færrest rettigheder, var henvist til at bo i særlige områder og havde ingen indflydelse på landets styre. FN-dagen i dag den 21. marts mod racediskrimination har også afsæt i apartheidtiden. Den dag i 1960 dræbte det sydafrikanske politi 69 sorte borgere i Sharpeville under en fredelig demonstration.

Apartheid er for længst borte som system, men det betyder desværre ikke, at det er slut med diskrimination ud fra "race, farve, afstamning, nationalitet eller etnicitet", uanset om diskrimination har afsæt i lovgivning, eller om det (blot) er den måde, lovgivning og magt virker på. Kastesystemet i Indien, baseret på afstamning, er fortsat en skamplet på et ellers demokratisk samfund. I mange afrikanske lande er den politiske kamp ofte mellem etniske grupper, og taberens hold må regne med diskrimination. "Dem og os" er en kendt model, selvom FN's verdensmål 16 appellerer til inklusion. I Latinamerika er der fortsat mange skel mellem den oprindelige befolkning og dem, som har rod i Europa. I den amerikanske præsident Donald Trumps karakteristik af især afrikanske lande som dårlige steder, var der ingen "lige værdighed". Der er fortsat meget at gøre. I den hjemlige politik kan der også være grund til eftertanke på FN-dagen mod racediskrimination. Et stort parti ønsker, at vi skal tage stilling til, om en konkret etnisk gruppe er en berigelse eller en byrde, og i debatten er der efterhånden en generel tendens til at se alle andre end etniske danskere som et samfundsproblem.

Der er også tvivlsomme nyskabelser i lovgivningen, hvor det nu skal være umuligt at få bevilget familiesammenføring, hvis man bor på bestemte adresser. I regeringens forslag i forhold til udsatte boligområder er der bestemmelser på vej, som særligt vil påvirke visse nationale/etniske grupper. Juridisk måske ikke diskrimination, men måske alligevel? Og hele benævnelsen "ikke-vestlig" har en tone, der slet ikke flugter med konventionen mod racediskrimination. Her på FN-dagen bør vi huske, at alle borgere er lige værdige og har krav på ordentlighed, også de få, som ikke selv favner de universelle menneskerettigheder - og supplerende lokale værdier.

Debatindlægget er bragt i Kristeligt Dagblad den 21. marts 2018

UN Photo/Michos Tzovaras

God sommer!

Sommeren er over os, og for mange venter ferien rundt om hjørnet. Sekretariatet er lukket for henvendelser i juli måned, men vi glæder os til efteråret, der venter