9 historier, vi kommer til at følge i 2018

FNs generalsekretær slår alarm for verden

TimesUp

Making Migration Work For All

Lad os få Verdensmålene ned i lokal højde

FN-flaget er ikke beskyttelse nok

27 januar er Auschwitz Dag

Fornuftigt forsvarsforlig set med FN-briller

Ulovlig EU-fiskeriaftale kan skade fredsarbejdet i Vestsahara

Status på krigen i Syrien

FN og EU i partnerskab for kvinders rettigheder

Et humanitært mareridt

UNHCR Talsperson Opfordrer Danmark til at tage Ansvar

Klimaforandringerne får fatale konsekvenser for Sydafrika

FN er ineffektivt og Bureaukratisk

30 dages våbenhvile indført i Syrien – det syriske militær fortsætter ufortrødent

Samuelsen: Danmark er en trofast støtte af FNs Menneskerettighedsråd

She Decides bevægelsen fylder 1 år

Kvindernes internationale kampdag

FN tiltrækker sig uønsket opmærksomhed efter lækket undersøgelse

Smilets by lægger navn til en UNECE konvention

Den største samlede indsats for kvinders rettigheder foregår netop nu

Jørgen Estrup: Danmark har brug for FN

Apartheid er forbi, men vi er langtfra blevet farveblinde

CSW62 sluterklæring er klar – og Danmark er ikke helt tilfredse

Sydsudan – et land i kaos

FN arbejder på plan for et forbud mod dræberrobotter – men hvor er Danmark?

Multilateralismen er under pres

Ingen enighed i Sikkerhedsrådet om Syrien

Interview Med CSW Frivillige

Indtryk fra FN’s årlige Kvindekommission

FNs Sikkerhedsråd lander i København

DEBAT: Har FN’s Sikkerhedsråd udspillet sin rolle?

Sikkerhedsrådet besøgte Sverige over weekenden

GLOBALT SVAR PÅ GLOBALE UDFORDRINGER: FN-sporet for flygtninge & migranter

Ikke godt nok

Statsløshed

Israel/Palæstina konflikten optrappes af USA-ambassade i Jerusalem

Kvoteflygtninge

Hurtig WHO respons på Ebola udbrud i Congo

Verdens flygtninge & migranter fortjener en global løsning

Irland tager massivt skridt for kvinders reproduktive rettigheder

Omfattende reform af FN’s udviklingsorganisation, UNDP, på trapperne

Skyggerapport på implementering af Verdensmålene

FNs medlemslande og civilsamfundet mødes om handicapkonventionen

Er vi på rette vej med Verdensmålene?

4 fantastiske dage på Bornholm

USA trækker sig ud af FN’s Menneskerettighedsråd

Sønderrivende kritik fra FN af den stigende fattigdom i USA

Imod bæredygtige og robuste samfund

Er vi på rette vej med Verdensmålene?

"Mit folkemøde startede torsdag morgen med et rask lille skænderi med finansministeren på nyhedssitet Altinget | Udvikling. Et skænderi der fortsatte, da vi senere samme dag var i panel sammen i Verdensmålenes Telt. Anledningen var vurderingen af, hvordan det går med de 17, globalt vedtagne mål for bæredygtig udvikling."

IMG_2332

Fredag den 8. juni 2018 udgav 92-gruppen og Globalt Fokus den fælles 'Skyggerapport på Danmarks implementering af verdensmålene', der kritiserer Danmarks implementering for at være utilstrækkelig.

>> Læs pressemeddelelsen

Tirsdag den 12. juni udgav Finansministeriet sin 'Fremdriftsrapport på handlingsplanen for implementeringen af verdensmålene'. I den medfølgende pressemeddelelse anerkendes, at der er 'målsætninger, hvor udviklingen er i negativ retning eller stagnerede', men overordnet anføres, at 'Rapporten viser, at der for de fleste indikatorer er tale om en positiv udvikling i Danmark'.

>> Læs pressemeddelelsen

Torsdag den 14. juni præsenterer Altinget | Udvikling de to rapporter under overskriften 'Ngo'er i opsang til regeringen: I tegner skønmaleri af jeres indsats for verdensmålene', hvor Globalt Fokus' formand Laust Leth Gregersen bl.a. citeres for 'Det bliver lidt et skønmaleri i stedet for at sætte nogle ambitioner. Måske af frygt for at fejle, men det skal man ikke være så bange for', og 92-gruppens formand Torleif Jonasson citeres for 'Man kan jo spørge sig selv, om hele kloden kan leve, som vi gør og med vores CO2-udledning. Med de ressourcer, Danmark har, gør vi simpelthen for lidt for at gennemføre verdensmålene.' Til kritikken svarer Finansminister Kristian Jensen bl.a. 'Jeg synes, de rammer den her diskussion helt skævt. Og det gør, at jeg har svært ved at tage deres rapport særlig seriøst'.

Debatten fortsætter samme dag på Folkemødet, hvor arrangementet 'Rigets Tilstand - Danmarks implementering af Verdensmålene' i Verdensmålenes Telt er rammen for en paneldebat, der bl.a. tager udgangspunkt i de to rapporter. I panelet er Kristian Jensen (Finansminister, Venstre), Niels Ploug (Direktør, Danmarks Statistik), Anja Philip (Formand, Forbrugerrådet TÆNK), Torleif Jonasson (Generalsekretær FN-forbundet & Formand 92-gruppen), Kirsten Brosbøl (Formand for Folketingets Tværpolitiske Netværk for FN's Verdensmål (2030-netværket), Socialdemokratiet), Sara Rønning-Bæk (FN Ungdomsdelegat, Dansk Ungdoms Fællesråd) og Bahare Haghshenas (Senior Manager, Deloitte). Under debatten bad Kristian Jensen om uddybning på kritikken af Danmarks handlinger i fht. Mål 15, Livet på land, som vi i skyggerapporten har givet en 'rød' karakter, men der blev ikke tid til at komme med et svar.

>> Læs Torleif Jonassons udvidede talepapir til paneldebatten

>> Se eller gense hele debatten

Til arrangementet uddelte Deloitte deres nye rapport 'Fra globale mål til lokal udvikling. Nordisk rapport 2018'

Lørdag den 16. juni havde FN-forbundet taletid på Folkemødets Speakers Corner, og valgte at bruge den til at besvare Kristian Jensens spørgsmål vedr. Mål 15. Ud over Skyggerapporten og Fremdriftsrapporten blev også inddraget interview med forskere på Altinget|Miljø, samt Nordisk Ministerråds rapport 'Bumps on the Road', som også er udkommet juni 2018. Foranlediget af et tweet fra FN-forbundet fra Speakers Corner, svarer Kristian Jensen: 'I har ret til jeres egne holdninger, men ikke til jeres egne fakta!'.

Dette besvares af Torleif Jonasson og Jens la Cour, Danmarks Naturfredningsforening.

>> Læs Torleif Jonassons talepapir til Speakers Corner

>> Twitter-dialog med Kristian Jensen

UN Photo/Michos Tzovaras

God sommer!