9 historier, vi kommer til at følge i 2018

FNs generalsekretær slår alarm for verden

TimesUp

Making Migration Work For All

Lad os få Verdensmålene ned i lokal højde

FN-flaget er ikke beskyttelse nok

27 januar er Auschwitz Dag

Fornuftigt forsvarsforlig set med FN-briller

Ulovlig EU-fiskeriaftale kan skade fredsarbejdet i Vestsahara

Status på krigen i Syrien

FN og EU i partnerskab for kvinders rettigheder

Et humanitært mareridt

UNHCR Talsperson Opfordrer Danmark til at tage Ansvar

Klimaforandringerne får fatale konsekvenser for Sydafrika

FN er ineffektivt og Bureaukratisk

30 dages våbenhvile indført i Syrien – det syriske militær fortsætter ufortrødent

Samuelsen: Danmark er en trofast støtte af FNs Menneskerettighedsråd

She Decides bevægelsen fylder 1 år

Kvindernes internationale kampdag

FN tiltrækker sig uønsket opmærksomhed efter lækket undersøgelse

Smilets by lægger navn til en UNECE konvention

Den største samlede indsats for kvinders rettigheder foregår netop nu

Jørgen Estrup: Danmark har brug for FN

Apartheid er forbi, men vi er langtfra blevet farveblinde

CSW62 sluterklæring er klar – og Danmark er ikke helt tilfredse

Sydsudan – et land i kaos

FN arbejder på plan for et forbud mod dræberrobotter – men hvor er Danmark?

Multilateralismen er under pres

Ingen enighed i Sikkerhedsrådet om Syrien

Interview Med CSW Frivillige

Indtryk fra FN’s årlige Kvindekommission

FNs Sikkerhedsråd lander i København

DEBAT: Har FN’s Sikkerhedsråd udspillet sin rolle?

Sikkerhedsrådet besøgte Sverige over weekenden

GLOBALT SVAR PÅ GLOBALE UDFORDRINGER: FN-sporet for flygtninge & migranter

Ikke godt nok

Statsløshed

Israel/Palæstina konflikten optrappes af USA-ambassade i Jerusalem

Kvoteflygtninge

Hurtig WHO respons på Ebola udbrud i Congo

Verdens flygtninge & migranter fortjener en global løsning

Irland tager massivt skridt for kvinders reproduktive rettigheder

Omfattende reform af FN’s udviklingsorganisation, UNDP, på trapperne

Skyggerapport på implementering af Verdensmålene

FNs medlemslande og civilsamfundet mødes om handicapkonventionen

Er vi på rette vej med Verdensmålene?

4 fantastiske dage på Bornholm

USA trækker sig ud af FN’s Menneskerettighedsråd

Sønderrivende kritik fra FN af den stigende fattigdom i USA

Imod bæredygtige og robuste samfund

Hurtig respons fra WHO på ebola-udbrud

I Den Demokratiske Republik Congo (DR Congo) er sygdommen ebola brudt ud. Senest ebola brød ud var i Sierra Leone i 2014, hvor sygdommen spredte sig til andre steder i Vestafrika og tog livet af over 11.000 mennesker. Udbruddet i DR Congo har indtil videre begrænset sig til 45 mennesker, men grundet sygdommens symptomer og smitte kan et bredt udbrud ske over meget kort tid. WHO har igangsat respons programmer der skal dæmme op for smitten.

UN Photo / Martine Perret

Ebola er en virussygdom med meget høj dødelighedsrate. Den er opkaldt efter Ebola floden der ligger i DR Congo hvor sygdommen blev observeret for første gang tilbage i 1970erne. Det er en enormt smitsom sygdom der stammer ved første tilfælde fra nærkontakt med et dyr der bærer sygdommen, hvorefter den smitter gennem blod, sved, spyt, opkast, sæd, afføring og andre sekreter til andre mennesker. Mistanken er, at det enten er flagermus eller typer af gnavere der er kilden, men det vides ikke med sikkerhed hvilket dyr sygdommen stammer fra. Virussen vil gå i udbrud hos individet efter 2-21 dage, og kommer til syne ved influenza lignende symptomer - netop derfor kan den være svær at diagnosticere i de spæde faser.

Sygdommen er blevet observeret i havnebyen Mbandaka i DR Congo - en by med 1,5 million indbyggere. Netop grundet beliggenheden er smittefaren stor: vandet i havnen bliver brugt til mange forskellige ting og repræsenterer en enorm smittefare. Byen ligger også med direkte transportveje til hovedstaden Kinshasa hvor der bor 10 millioner mennesker. Det betyder, at tager en smittet person turen til Kinshasa kan sygdommen sprede sig i en langt større by, hvor sanitetsforhold og viden om sygdommen er begrænsede. En af de største udfordringer for WHO og Læger Uden Grænser er uvidenhed om sygdommen. Mange af de smittede oplever symptomerne som en almindelig influenza eller malaria. De søger derfor ikke hjælp på hospitaler og ved læger. Der findes ingen decideret kur mod ebola, men patienter behandles ved at få sukkerholdig væske, malariabehandling, bredspektret antibiotika, vitaminer og en kalorierig pasta, som normalt gives til underernærede børn. Det skal gøre de smittede modstandsdygtige over for ebola.

WHO har igangsat et responsprogram, som blev udviklet på baggrund af den utilstrækkelige indsats over for udbruddet i 2014. Dette omfatter hurtig indsættelse af personale fra WHO og dets partnere, robust kontaktopsporing, hurtig udbredelse af beskyttelsesudstyr, udnyttelse af en ny vaccine og samarbejde med lokalsamfund for at etablere behandlingsfaciliteter. "Vi vil stole på en række forebyggende og helbredende reaktioner på udbruddet", sagde WHO's generaldirektør Tedros på en pressekonference i dag. Selvom der ikke findes vacciner mod Ebola er typen rVSV-ZEBOV dog testet tilstrækkeligt til at WHO har sendt 4000 doser afsted mod Congo.

En gruppe uafhængige eksperter har foretaget en vurdering af indsatsen fra WHO's side, og har vurderet at det ikke er nødvendigt at erklære hvad der kaldes "Public Health Emergency of International Concern", der er den alleryderste undtagelsestilstand omfattende udrejseforbud fra landet. Gruppen af eksperter mener at WHO's respons system fungerer optimalt i øjeblikket, og at det indtil videre er lykkedes at begrænse udbruddet. En af udfordringerne er dog visse huller i kontaktopsporingen i meget fjerne landdistrikter der kun er tilgængelige efter flere timers motorcykeltur over åbne sletter og ufremkommelige veje.

Læger Uden Grænser er dog bekymret for smittefaren da der hver dag kommer nye smittede ind på hospitalerne, og viden om sygdommen i de landlige områder mangler. Du kan læse om vurderingen af responsprogrammet lige her.

UN Photo/Michos Tzovaras

God sommer!

Sommeren er over os, og for mange venter ferien rundt om hjørnet. Sekretariatet er lukket for henvendelser i juli måned, men vi glæder os til efteråret, der venter

Savner du GLOBAL?