9 historier, vi kommer til at følge i 2018

FNs generalsekretær slår alarm for verden

TimesUp

Making Migration Work For All

Lad os få Verdensmålene ned i lokal højde

FN-flaget er ikke beskyttelse nok

27 januar er Auschwitz Dag

Fornuftigt forsvarsforlig set med FN-briller

Ulovlig EU-fiskeriaftale kan skade fredsarbejdet i Vestsahara

Status på krigen i Syrien

FN og EU i partnerskab for kvinders rettigheder

Et humanitært mareridt

UNHCR Talsperson Opfordrer Danmark til at tage Ansvar

Klimaforandringerne får fatale konsekvenser for Sydafrika

FN er ineffektivt og Bureaukratisk

30 dages våbenhvile indført i Syrien – det syriske militær fortsætter ufortrødent

Samuelsen: Danmark er en trofast støtte af FNs Menneskerettighedsråd

She Decides bevægelsen fylder 1 år

Kvindernes internationale kampdag

FN tiltrækker sig uønsket opmærksomhed efter lækket undersøgelse

Smilets by lægger navn til en UNECE konvention

Den største samlede indsats for kvinders rettigheder foregår netop nu

Jørgen Estrup: Danmark har brug for FN

Apartheid er forbi, men vi er langtfra blevet farveblinde

CSW62 sluterklæring er klar – og Danmark er ikke helt tilfredse

Sydsudan – et land i kaos

FN arbejder på plan for et forbud mod dræberrobotter – men hvor er Danmark?

Multilateralismen er under pres

Ingen enighed i Sikkerhedsrådet om Syrien

Interview Med CSW Frivillige

Indtryk fra FN’s årlige Kvindekommission

FNs Sikkerhedsråd lander i København

DEBAT: Har FN’s Sikkerhedsråd udspillet sin rolle?

Sikkerhedsrådet besøgte Sverige over weekenden

GLOBALT SVAR PÅ GLOBALE UDFORDRINGER: FN-sporet for flygtninge & migranter

Ikke godt nok

Statsløshed

Israel/Palæstina konflikten optrappes af USA-ambassade i Jerusalem

Kvoteflygtninge

Hurtig WHO respons på Ebola udbrud i Congo

Verdens flygtninge & migranter fortjener en global løsning

Irland tager massivt skridt for kvinders reproduktive rettigheder

Omfattende reform af FN’s udviklingsorganisation, UNDP, på trapperne

Skyggerapport på implementering af Verdensmålene

FNs medlemslande og civilsamfundet mødes om handicapkonventionen

Er vi på rette vej med Verdensmålene?

4 fantastiske dage på Bornholm

USA trækker sig ud af FN’s Menneskerettighedsråd

Sønderrivende kritik fra FN af den stigende fattigdom i USA

Imod bæredygtige og robuste samfund

Israel/Palæstina konflikten optrappes af USA-ambassade i Jerusalem

Mandag d. 14 maj, åbnede USA’s nye ambassade i Jerusalem efter flytningen fra Tel-Aviv. Repræsentanterne fra det hvide hus Jared Kushner og Ivanka Trump var til stede i Jerusalem sammen med Benjamin Netanyahu. Donald Trump var med på video. Anerkendelsen af Jerusalem som Israels hovedstad har bragt sindene i kog i både Gaza men også i det internationale diplomatiske miljø. Protester ved grænsen mellem Israel og Gaza har betydet at estimerede 52 Palæstinensere er slået ihjel og flere end 2700 er sårede. Dét, dagen før 70-års dagen for fordrivelsen af over 750.000 palæstinensere i forbindelse med oprettelsen af den israelske stat, og det forventes hos Læger Uden Grænser at protesterne eskalerer og dødstallene ligeså.

596303

Et kraftværk i brand i Gaza efter et israelsk missilangreb tilbage i 2014. UN Photo/ Shareef Sarhan

Al Nakba - katastrofen. Sådan hedder fordrivelsen af palæstinenserne fra deres hjem for 70 år siden i folkemunde, og for dem er Nakba'en ikke slut endnu. 70 år har palæstinenserne været fordrevet til Gaza og andre områder uden for Israel. Gigantiske grænsemure er opsat ved grænserne til Israel, og Gaza er blevet et af de mest befolkningstætte områder i verden. Vekslende elektricitet, manglende sanitet, folkesundhed der forværres hver eneste dag. Gaza bliver, ifølge flere menneskerettighedseksperter, ubeboeligt i 2020. Palæstinenserne er således statsløse, og dermed uden rettigheder, fanget uden muligheder for fremtiden.

Palæstinenserne protesterede i går mod anerkendelsen af Jerusalem som Israels hovedstad. Det blev gjort med brug af slangebøsser ca. 50-100 meter fra grænsen mellem Gaza og Israel. Bildæk blev også brændt af, et trick der bruges for at sløre eventuelle snigskytteangreb. Angrebene - som talsmanden fra det amerikanske hvide hus beskriver som terrorplot fra Hamas, den palæstinensiske islamistiske gruppe - blev besvaret med snigskytteangreb på civile, droner med røgbomber og granater og dermed høje dødstal på den palæstinensiske side. Blandt de døde var et 8 måneder gammelt barn. Protesterne og billederne af de sårede i kontrast til det storstilede åbningsarrangement af ambassaden er gået verden rundt. Tyrkiet og Sydafrika, lande hvis forhold til Israel i forvejen var køligt, har trukket deres ambassader ud af Israel. Præsident Erdogan tøvede ikke med at kalde Israels aktiviteter for folkemord.

Hvad der endnu er uvist er den større diplomatiske plan for konfliktløsning fra Donald Trumps regering. Han har udtalt at denne anerkendelse vil bringe fredsforhandlingerne tættere på en forløsning, men mest af alt ligner beslutningen endnu en disruption for the sake of it. Mandag aften anmodede både FN og EU om formelle undersøgelser af begivenhederne i går, for at afgøre forløb, dødstal og eventuelle skyldsspørgsmål. Argumentet er, at Israel, som alle andre lande, bør holdes ansvarlige for eventuelle krigsforbrydelser og enhver overtrædelser af menneskerettighederne. USA, som årligt støtter Israel med næsten 24 milliarder kroner, blokerede denne forespørgsel i Sikkerhedsrådet uden kommentarer fra hverken FN-ambassadør Nikki Haley eller Trump selv.

Nogle hundrede israelere protesterede foran Premierminister Netanyahu's residens i Vestjerusalem med slogans som "skam dig Netanyahu" malet på deres bannere i går aftes. Herhjemme lykønskede Socialdemokratiets Henrik Sass Larsen Israel med anerkendelsen af Jerusalem, mens de Konservatives Rasmus Jarlov stille sig uforstående over for 'palæstinensernes selvmordstrang'. Udenrigsminister Anders Samuelsen beklager eskaleringen, mens FN's Generalsekretær udtrykker dyb bekymring og opfordrer Israels tropper til at vise maksimal tilbageholdenhed ift. Brug af åben ild, og samtidig nævner han Hamas' ansvar for at forebygge provokationshandlinger.

UN Photo/Michos Tzovaras

God sommer!

Sommeren er over os, og for mange venter ferien rundt om hjørnet. Sekretariatet er lukket for henvendelser i juli måned, men vi glæder os til efteråret, der venter

Savner du GLOBAL?