9 historier, vi kommer til at følge i 2018

FNs generalsekretær slår alarm for verden

TimesUp

Making Migration Work For All

Lad os få Verdensmålene ned i lokal højde

FN-flaget er ikke beskyttelse nok

27 januar er Auschwitz Dag

Fornuftigt forsvarsforlig set med FN-briller

Ulovlig EU-fiskeriaftale kan skade fredsarbejdet i Vestsahara

Status på krigen i Syrien

FN og EU i partnerskab for kvinders rettigheder

Et humanitært mareridt

UNHCR Talsperson Opfordrer Danmark til at tage Ansvar

Klimaforandringerne får fatale konsekvenser for Sydafrika

FN er ineffektivt og Bureaukratisk

30 dages våbenhvile indført i Syrien – det syriske militær fortsætter ufortrødent

Samuelsen: Danmark er en trofast støtte af FNs Menneskerettighedsråd

She Decides bevægelsen fylder 1 år

Kvindernes internationale kampdag

FN tiltrækker sig uønsket opmærksomhed efter lækket undersøgelse

Smilets by lægger navn til en UNECE konvention

Den største samlede indsats for kvinders rettigheder foregår netop nu

Jørgen Estrup: Danmark har brug for FN

Apartheid er forbi, men vi er langtfra blevet farveblinde

CSW62 sluterklæring er klar – og Danmark er ikke helt tilfredse

Sydsudan – et land i kaos

FN arbejder på plan for et forbud mod dræberrobotter – men hvor er Danmark?

Multilateralismen er under pres

Ingen enighed i Sikkerhedsrådet om Syrien

Interview Med CSW Frivillige

Indtryk fra FN’s årlige Kvindekommission

FNs Sikkerhedsråd lander i København

DEBAT: Har FN’s Sikkerhedsråd udspillet sin rolle?

Sikkerhedsrådet besøgte Sverige over weekenden

GLOBALT SVAR PÅ GLOBALE UDFORDRINGER: FN-sporet for flygtninge & migranter

Ikke godt nok

Statsløshed

Israel/Palæstina konflikten optrappes af USA-ambassade i Jerusalem

Kvoteflygtninge

Hurtig WHO respons på Ebola udbrud i Congo

Verdens flygtninge & migranter fortjener en global løsning

Irland tager massivt skridt for kvinders reproduktive rettigheder

Omfattende reform af FN’s udviklingsorganisation, UNDP, på trapperne

Skyggerapport på implementering af Verdensmålene

FNs medlemslande og civilsamfundet mødes om handicapkonventionen

Er vi på rette vej med Verdensmålene?

4 fantastiske dage på Bornholm

USA trækker sig ud af FN’s Menneskerettighedsråd

Sønderrivende kritik fra FN af den stigende fattigdom i USA

Imod bæredygtige og robuste samfund

Sønderrivende kritik fra FN af den stigende fattigdom i USA

UN Photo/ Eskinder Debebe

Først trak de sig fra UNESCO, så Klimakonventionen, og nu Menneskerettighedsrådet. Kløften mellem USA under præsident Trump og FN bliver stadig større. En nylig FN-rapport, der rejser kritik af den ekstreme fattigdom i det amerikanske samfund, blev beskrevet af den amerikanske FN-ambassadør, Nikki Haley som "latterlig".

En FN-delegation tog i vinters en tur rundt i USA. Under ledelse af Philip Alston, FN's særlige rapportør vedr. ekstrem fattigdom og menneskerettigheder, besøgte delegationen nogle af de mest udsatte områder i USA. Et af områderne der blev besøgt var Skid Row, et område i det centrale Los Angeles med USA's største koncentration af hjemløse: her opholder sig mellem 5000 og 8000 hjemløse sig på et område på 1 kvadratkilometer. Turen gik også gennem ekstremt fattige områder i Alabama, de kriseramte kulmineområder i Virginia og Puerto Rico, hvor orkaner har ødelagt infrastruktur, velfærd og skabt død og ødelæggelse.

Konklusionen fra den efterfølgende rapport er klar: USA's politiske system gennem de sidste 30 år har tilgodeset den mest velhavende del af befolkningen på bekostning af resten, hvad der har undermineret det sociale sikkerhedsnet. Rapporten og eksperter fortæller, at Trump-administrationen blev overleveret en kritisk status quo, med tårnhøj ulighed og et af de mest vidtrækkende og alvorlige fattigdomsproblemer i et udviklet land.

Men i stedet for at forsøge at dæmme op for problemerne, har Trump-administrationen forværret dem. Gennem lempelser på selskabskatter og andre tiltag har Trump givet skattebesparelser til den mest velstillede del af befolkningen, samtidig med at hans administration med de forestående beskærelser på sociale ydelser og statsstøttede boliger straffer de, der ikke kan klare sig selv.

Det estimeres, at en fjerdedel af alle verdens milliardærer er amerikanske statsborgere. Samtidig estimeres det, at ud af USA's 325 millioner indbyggere lever 40 millioner i fattigdom. Og tendenserne ser mildest talt foruroligende ud: ikke nok med at amerikanere i gennemsnit lever kortere liv end tidligere, så er deres liv også langt mere fyldt med sygdomme end tidligere. Tropiske sygdomme, der ofte florerer i fattige områder med dårlige sanitetsforhold, er stigende i USA, og procentsatsen for fængselsindsatte er fortsat den højeste i verden.

Kigger man til udviklingen i Europa står den i skarp kontrast: i 1980 var den rigeste 1% af befolkningen lige rige - de ejede 10% af den samlede nationale indkomst. I dag ejer Europas rigeste 1% omkring 12% af national indkomst i Europa. I USA ejer de over 20%. Også IMF, International Monetary Fund, advarer USA: "Den amerikanske økonomi leverer bedre levestandard for kun få. Husstandsindkomsterne stagnerer, jobmulighederne forværres, udsigterne for opadgående mobilitet er aftagende, og økonomiske gevinster er i stigende grad påfaldende dem, der allerede er velhavende."

Hvordan svarer USA på den kritik der kommer fra FN, IMF og eksperter? Nikki Haley, USA's ambassadør til FN siger: "Det er åbenlyst latterligt for FN at undersøge fattigdommen i Amerika. Den særlige rapportør har spildt FN's tid og ressourcer og burde rette opmærksomheden mod verdens værste menneskerettighedsmisbrugere men valgte i stedet at fokusere på det rigeste og frieste land i verden."

Mange amerikanske regeringsfolk gav under FN-delegationens tur rundt i landet udtryk for at snyd med sociale ydelser var grasserende, men ingen beviser blev fremlagt for disse påstande, melder FN. Kritikken kommer i kølvandet på USA's afhop fra FN's menneskerettighedsråd, og vurderingen er, at USA risikerer at isolere sig selv fra resten af verden, i fald at Trump-administrationen fortsætter sin aggressive, regressive politik.

FN's endelige rapport om ekstrem fattigdom i USA kan læses her

UN Photo/Michos Tzovaras

God sommer!

Sommeren er over os, og for mange venter ferien rundt om hjørnet. Sekretariatet er lukket for henvendelser i juli måned, men vi glæder os til efteråret, der venter