9 historier, vi kommer til at følge i 2018

FNs generalsekretær slår alarm for verden

TimesUp

Making Migration Work For All

Lad os få Verdensmålene ned i lokal højde

FN-flaget er ikke beskyttelse nok

27 januar er Auschwitz Dag

Fornuftigt forsvarsforlig set med FN-briller

Ulovlig EU-fiskeriaftale kan skade fredsarbejdet i Vestsahara

Status på krigen i Syrien

FN og EU i partnerskab for kvinders rettigheder

Et humanitært mareridt

UNHCR Talsperson Opfordrer Danmark til at tage Ansvar

Klimaforandringerne får fatale konsekvenser for Sydafrika

FN er ineffektivt og Bureaukratisk

30 dages våbenhvile indført i Syrien – det syriske militær fortsætter ufortrødent

Samuelsen: Danmark er en trofast støtte af FNs Menneskerettighedsråd

She Decides bevægelsen fylder 1 år

Kvindernes internationale kampdag

FN tiltrækker sig uønsket opmærksomhed efter lækket undersøgelse

Smilets by lægger navn til en UNECE konvention

Den største samlede indsats for kvinders rettigheder foregår netop nu

Jørgen Estrup: Danmark har brug for FN

Apartheid er forbi, men vi er langtfra blevet farveblinde

CSW62 sluterklæring er klar – og Danmark er ikke helt tilfredse

Sydsudan – et land i kaos

FN arbejder på plan for et forbud mod dræberrobotter – men hvor er Danmark?

Multilateralismen er under pres

Ingen enighed i Sikkerhedsrådet om Syrien

Interview Med CSW Frivillige

Indtryk fra FN’s årlige Kvindekommission

FNs Sikkerhedsråd lander i København

DEBAT: Har FN’s Sikkerhedsråd udspillet sin rolle?

Sikkerhedsrådet besøgte Sverige over weekenden

GLOBALT SVAR PÅ GLOBALE UDFORDRINGER: FN-sporet for flygtninge & migranter

Ikke godt nok

Statsløshed

Israel/Palæstina konflikten optrappes af USA-ambassade i Jerusalem

Kvoteflygtninge

Hurtig WHO respons på Ebola udbrud i Congo

Verdens flygtninge & migranter fortjener en global løsning

Irland tager massivt skridt for kvinders reproduktive rettigheder

Omfattende reform af FN’s udviklingsorganisation, UNDP, på trapperne

Skyggerapport på implementering af Verdensmålene

FNs medlemslande og civilsamfundet mødes om handicapkonventionen

Er vi på rette vej med Verdensmålene?

4 fantastiske dage på Bornholm

USA trækker sig ud af FN’s Menneskerettighedsråd

Sønderrivende kritik fra FN af den stigende fattigdom i USA

Imod bæredygtige og robuste samfund

Sydsudan – et land i kaos

Verdens yngste land, Sydsudan, der opnåede uafhængighed i 2011, er midt i en humanitær krise. En borgerkrig der brød ud i 2013 har koster over 50.000 mennesker livet, og drevet mere end 4 millioner mennesker på flugt fra hus og hjem.

UN Photo / Harandane Dicko

Da Sydsudan fik deres uafhængighed var det af stor vigtighed at den nyvalgte regering skulle samle landets mange etniske grupper om en fælles fremtid. Derfor udvalgte præsident Salva Kiir, som er af Dinka folket, vicepræsident Riek Machar, som er af Nuer folket. Sammen skulle de lede Sydsudan mod en bedre fremtid for dets folk som repræsentanter for landets to største etniske grupper. Men i 2013 blev Machar fyret af Kiir, som anklagede ham for korruption. Machar blev en del af oppositionen, og de to indledte en krig med hver deres hær i ryggen. Borgerkrigen hærger stadigvæk den dag i dag, og mange af Sydsudans regioner er i hungersnød. Krigen betyder, at civilbefolkningen ikke kan gro deres afgrøder, og der eksisterer dermed næsten ikke nogen form for marked for afgrøder i landet. I stedet importeres mad og andre hverdagsting fra omkringliggende lande, og toldpriserne stiger og stiger. De priser kan lokalbefolkningen ikke betale, da de ingen indkomst har. Desuden kæmper landet med en inflationsrate på mere end 120%. Salva Kiir, præsident og leder af den Sydsudanske hær, har desuden før benyttet sig af blokering af nødhjælp til regioner hvor han mistænker oprørere og modstandsfolk for at opholde sig hvilket har betydet hungersnød og fordrivelse for civilbefolkningen.

Rapporter bliver månedligt indrapporteret fra landet, og de indeholder de værste grufuldheder og krigsforbrydelser man kunne forestille sig: overgreb og mord på civile, massevoldtægter, tvungen kannibalisme og etniske udrensninger begået af både oprørsgrupper og modstandsbevægelser, men i særdeleshed af den Sydsudanesiske hær ledet af præsident Salva Kiir. Børn er blevet tvunget til at se på mordene og voldtægterne og ofte til at deltage aktivt i mord og voldtægter af familie og bekendte. Også mange tusind børnesoldater er blevet hvervet til krigen.

En amerikansk Watchdog organisation, Sentry, har udlagt beviser for at den sydsudanske regering er gennemsyret af korruption i form af nepotisme, svindel med skuffeselskaber og personlig vinding på bekostning af de mange. Sydsudanesiske regeringsansatte og militærgeneraler benytter sig af deres position og adgang til landets rigdomme til at gøre dem selv og deres familie og venner rigere, mens landets befolkning sulter. Disse former for korruption muliggøres af internationale selskaber af mange forskellige typer, der til stadighed handler med den Sydsudanesiske regering der står bag krigsforbrydelser i landet.

FN er til stede i Sydsudan, både i form af WHO, WFP og andre underorganisationer. Men de kæmper en svær kamp for at tilgodese civilbefolkningens behov, da tallene for flygtninge, døde, syge og underernærede stiger for hver dag der går.

Presset skal komme fra omkringliggende lande og netop her er FN et vigtigt forum. USA, der var en hovedforhandler i Sydsudans uafhængighed i 2011 har trukket sig tilbage som forhandler mellem de stridende parter i landet. Presset på den Sydsudanesiske regering bør, ifølge Sentry, komme gennem sanktioner og straf for de Sydsudanesiske regeringsfolk samt de virksomheder der gennemfører lyssky handler med de korrupte mennesker der vinder på at gennemføre krigsforbrydelser mod civile.

FN har udpeget 41 Sydsudanesiske regeringsfolk der har begået krigsforbrydelser - guvernører, generaler m.fl.

En regulær katastrofe i landet kan dog undgås: FN arbejder på en multisektor indsats der ikke blot skal sikre mad til de hungrende, men sikre fred og udvikling i et ungt land med en svær start.

Du kan følge krisens situation på denne hjemmeside, der lokalisere verdens værste globale konflikter.

Og her høre fra FN om planerne for landet.

UN Photo/Michos Tzovaras

God sommer!

Sommeren er over os, og for mange venter ferien rundt om hjørnet. Sekretariatet er lukket for henvendelser i juli måned, men vi glæder os til efteråret, der venter

Savner du GLOBAL?