Mellem det nødvendige og det mulige

Helt uforståeligt lovudkast fra Regeringen

At blive mor som barn

Danmark på talerstolen i Geneve

NGOer tilbyder konkrete idéer til politisk handling på Verdensmålene

Almost a joke

FN-forbundet med i ny kritisk NGO-rapport

Hvad med Storbritanniens rolle i FN efter Brexit?

Danmark på talerstolen i Geneve

IMG_1592

Udenrigsminister Anders Samuelsen (th) og Danmarks FN-ambassadør i Geneve, Morten Jespersen (tv). Billedet er fra Anders Samuelsens Twitter-profil.

Pressemeddelelse fra Udenrigsministeriet:

Udenrigsminister Anders Samuelsen deltager i højniveausegmentet af FN's Menneskerettighedsråd den 25. - 26. februar. Du kan finde hele hans tale her. Det er første gang, Rådet træder sammen siden Danmark blev medlem den 1. januar.

Anders Samuelsen siger:

"Kampen for frihed er en kernesag for mig som liberal demokrat. Arbejdet for de internationale frihedsrettigheder står centralt i regeringens udenrigspolitik. Jeg vil bruge det danske medlemskab af FN's Menneskerettighedsråd til at presse på for frihedsrettighederne overalt i verden. Verden skal reagere, når fundamentale rettigheder trædes under fode. Det skal vi bruge Menneskerettighedsrådet til."

Samuelsen vil under sin deltagelse i højniveausamlingen sætte særligt fokus på behovet for at gennemføre reformer af Menneskerettighedsrådet.

"Menneskerettighedsrådet har et stort potentiale. Men Rådet er udfordret på sin troværdighed. Blandt medlemmerne sidder nogle af de værste menneskerettighedskrænkere. Og Rådet har en helt urimelig forskelsbehandling af Israel, der som det eneste land er mål for et selvstændigt punkt på rådets dagsorden. Det skal vi adressere. Det vil være en kerneprioritet for mig under det danske medlemskab."

Ud over sin deltagelse i åbningen af Menneskerettighedsrådets samling vil udenrigsministeren mødes med FN's Højkommissær for Menneskerettigheder, Michelle Bachelet. Udenrigsministeren vil også mødes med en række ligesindede lande og NGO'er for at tale om reform af Rådet, ligesom han vil mødes med repræsentanter for EU, USA, Israel og Palæstina.

UN Photo/Michos Tzovaras

Få et foredrag om FN

Leder du efter et foredrag om FN, om fredsbevaring eller noget helt tredje, så har vi meget muligt foredragsholderen

Kom med til Landsmøde 2019