Mellem det nødvendige og det mulige

Helt uforståeligt lovudkast fra Regeringen

Mellem det nødvendige og det mulige

art-background-brick-272254

"Vi har meget at tilbyde verden. Og vi er - som et lille land i en stor verden - dybt afhængige af internationalt samarbejde. I EU, i Nato og i FN. (…)Vi ser på den sammen himmel. Bor på en fælles klode. Med det ansvar, det giver for at se ud over egen næsetip."

Sådan lød det fra statsministeren i hans nytårstale, hvor budskabet om globalt ansvar var helt tydeligt. Men når man kigger til praksis for dansk politik og ikke mindst, hvor pengene går hen, så hænger det ikke sammen - slet ikke, når det kommer til den danske FN-politik, er konklusionen fra DIIS-forskeren Louise Riis Andersen.

>> Læs hendes artikel i det norske tidsskrift
Internasjonal Politikk her

UN Photo/Michos Tzovaras

Er du en af vores nye praktikanter?

Interesserer du dig for FN? Og er du nysgerrig på, hvordan det er at arbejde i NGO-verdenen i Danmark? Med et dansk fokus med globalt perspektiv? Så har vi nu åbnet for ansøgninger til praktik ved os til foråret

Ingen våbenhandel- eller transport til Saudi Arabien

I anledning af samråd om suspendering af eksport og salg af våben og dual-use-udstyr til Saudi-Arabien, anbefaler FN-forbundet et klart nej til våbenhandel og våbentransporter til Saudi Arabien og andre lande, som groft krænker menneskerettighederne