Mellem det nødvendige og det mulige

Helt uforståeligt lovudkast fra Regeringen

At blive mor som barn

Danmark på talerstolen i Geneve

NGOer tilbyder konkrete idéer til politisk handling på Verdensmålene

Almost a joke

FN-forbundet med i ny kritisk NGO-rapport

Hvad med Storbritanniens rolle i FN efter Brexit?

Trofast støtte af FN-forbundet er død

Hele verden samlet om klimaet i København

Pas på menneskerettighederne

Overtræder Danmark forbuddet mod tortur, når børn frarøves deres barndom på Sjælsmark?

Helt uforståeligt lovudkast fra Regeringen

StockSnap_AZSL6OUUO9

FN-forbundet har netop indsendt høringssvar til de lovændringer på udlændingeområdet, som regeringen aftalte med DF i forbindelse med Finansloven for 2019.

"Dette forslag overser fuldstændigt, hvad kvoteflygtninge er, nemlig flygtninge, der dels ikke har udsigt til at vende tilbage til oprindelseslandet, og dels i en årrække har haft midlertidig beskyttelse i en FN-lejr. Ordningen for kvoteflygtninge handler om genbosætning og muligheden for et nyt liv i et nyt land - ikke om en ny, midlertidig beskyttelse",

siger Jørgen Estrup, landsformand for FN-forbundet og fortsætter:

"Hele ideen om, generelt at overgå til at bevilge midlertidigt asyl er stærkt betænkelig. Flygtninge er sårbare mennesker, som har brug for at genopnå stabile rammer for deres liv, ikke fortsat at befinde sig i stor usikkerhed".

Yderligere vender FN-forbundet sig også mod forslag om loft over familiesammenføringer og forslaget om yderligere reduktion af social understøttelse til anerkendte flygtninge.

Læs hele høringssvaret her.

UN Photo/Michos Tzovaras

Landsmøde 2019

Skal du med til Landsmødet den 28. april? Så find alle de relevante bilag, tidsplan & dagsorden her.

Få et foredrag om FN

Leder du efter et foredrag om FN, om fredsbevaring eller noget helt tredje, så har vi meget muligt foredragsholderen