Fakta om FN

Hvordan er FN opbygget? Hvad står UNOHRLLS for? Og hvad laver FN i Papua Ny Guinea? Den nye udgave af 'Basic facts about the UN' er udkommet, og du kan finde den her:

BASALE FAKTA OM FN

Se glimt fra FN's historie i videoen her:

De Forenede Nationer (FN) er med sine 193 medlemslande verdens primære mellemstatslige samarbejdsorganisation. Endvidere har en række internationale organisationer, samt f.eks. Vatikanstaten og De Palæstinensiske Selvstyreområder observatørstatus.

Samarbejdet på tværs af de mange medlemslande er understøttet af FN-pagten, der trådte i kraft den 24. oktober 1945. Det var denne pagt der skabte fundamentet for FN's virke, ved at fastlægge gensidige rettigheder og pligter blandt medlemslandene, samt etableringen af organisationens centrale samarbejdsorganer:

• Generalforsamlingen
  • Sikkerhedsrådet
  • Det økonomiske og sociale råd (ECOSOC)
  • Den internationale domstol
  • Sekretariatet (som ledes af Generalsekretæren)

Derudover består FN-systemet af en lang række fonde, særorganisationer, og programmer.

FN's kerneopgaver ligger indenfor hovedområderne:

• Fred og sikkerhed
  • Menneskerettigheder
  • Udviklingsaktiviteter
  • Humanitære indsatser

Gode hjemmesider:

FN's hjemmeside

Nyheder om FN

Generalforsamlingens hjemmeside

Sikkerhedsrådets hjemmeside

Det økonomiske og sociale råds hjemmeside

Den internationale domstols hjemmeside

FN sekretariatets hjemmeside

Hjemmesider på dansk om FN:

FN's Informationskontor for de Europæiske lande (UNRIC)

FN-pagten på dansk

FN i Danmark

Foto: UN Photo/Evan Schneider

Få overblikket over, hvad den kommende tid har på programmet af vores egne og samarbejdspartneres arrangementer med FN i fokus...

Udvikling for alle

FN’s udviklingsorganisation, UNDP lancerede tirsdag den 21. marts deres ’Human Development Report 2016’, herunder det internationalt anvendte indeks for menneskelig udvikling (HDI). FN-forbundet var til stede i FN Byen, da rapporten blev offentliggjort af blandt andre Assisterende Generalsekretær fra UNDP, Jens Wandel.

Udenrigsministeriet sender bevilling til FN’s World Food Programme

De sidste måneder har set alvorlige tilfælde af hungersnød på Afrikas Horn og i Yemen. Røde Kors advarer om at 6,5 millioner børn står på kanten af at sulte på det Afrikanske Horn, ligesom FN for nyligt erklærede officiel hungersnød i Yemen.