Fakta om FN

Hvordan er FN opbygget? Hvad står UNOHRLLS for? Og hvad laver FN i Papua Ny Guinea? Den nye udgave af 'Basic facts about the UN' er udkommet, og du kan finde den her:

BASALE FAKTA OM FN

Se glimt fra FN's historie i videoen her:

De Forenede Nationer (FN) er med sine 193 medlemslande verdens primære mellemstatslige samarbejdsorganisation. Endvidere har en række internationale organisationer, samt f.eks. Vatikanstaten og De Palæstinensiske Selvstyreområder observatørstatus.

Samarbejdet på tværs af de mange medlemslande er understøttet af FN-pagten, der trådte i kraft den 24. oktober 1945. Det var denne pagt der skabte fundamentet for FN's virke, ved at fastlægge gensidige rettigheder og pligter blandt medlemslandene, samt etableringen af organisationens centrale samarbejdsorganer:

• Generalforsamlingen
  • Sikkerhedsrådet
  • Det økonomiske og sociale råd (ECOSOC)
  • Den internationale domstol
  • Sekretariatet (som ledes af Generalsekretæren)

Derudover består FN-systemet af en lang række fonde, særorganisationer, og programmer.

FN's kerneopgaver ligger indenfor hovedområderne:

• Fred og sikkerhed
  • Menneskerettigheder
  • Udviklingsaktiviteter
  • Humanitære indsatser

Gode hjemmesider:

FN's hjemmeside

Nyheder om FN

Generalforsamlingens hjemmeside

Sikkerhedsrådets hjemmeside

Det økonomiske og sociale råds hjemmeside

Den internationale domstols hjemmeside