1. January 0001

FN-forbundet: Positivt, at G4S tilslutter sig Global Compact og trækker sig fra israelske fængsler og muren på Vestbredden

G4S og FN-forbundet har i et års tid været i direkte dialog om G4S' aktiviteter i de, af Israel besatte, palæstinensiske områder. På baggrund af denne dialog og G4S' egen analyse har G4S besluttet, at afvikle et antal kontrakter som omfatter service af sikkerhedsudstyr ved muren, fængsler og politistationer på Vestbredden, hvilket vil ske i forbindelse med at kontrakterne udløber fra i år og indtil 2015. Derudover har G4S tilsluttet sig FN's Global Compact og virksomheden er ved at udvikle en ny menneskerettighedspolicy.

"FN-forbundet har oplevet, at G4S har taget vores og andre NGO'ers kritikpunkter seriøst, og vi kan i dag se konkrete resultater. Det er et klart fremskridt, at G4S er gået med i Global Compact og udvikler en ny menneskerettighedspolicy" udtaler Jørgen Estrup, formand for FN-forbundet og tilføjer: "FN-forbundet havde helst set, at G4S trak sig helt fra alle aktiviteter i de ulovlige israelske bosættelser, men vi mener, at der er en klar forskel mellem G4S' opgaver for et supermarked og et fængsel eller ved muren".

Lave K. Broch, formand for FN-forbundets freds- og konfliktløsningsudvalg udtaler: "FN-forbundet ser det som et markant fremskridt, at G4S trækker sig fra et antal kontrakter, som omfatter service af sikkerheds udstyr ved muren, fængsler og politi stationer på Vestbredden. Vi har kendskab til, at der både er fængslede børn i disse fængsler og at der er politiske fanger. Desuden er muren på Vestbredden kendt ulovlig af Den Internationale Domstol i Haag, og dermed et problem for fredsprocessen mellem israelere og palæstinenserne. FN-forbundet glæder sig derfor over de konkrete resultater, og vi vil fortsætte den positive dialog med G4S. Vi glæder os desuden over, at G4S er gået med i Global Compact".

gaza
UN Photo/ Shareef Sarhan