1. January 0001

Et nyt netværk for unge FN-interesserede

Det er en spændende tid at være ung i FN, da flere og flere muligheder for ungdomsdeltagelse i FN opstår. Derfor falder lanceringen af United Nations Youth Association of Denmark (UNYA) d. 31. maj på et perfekt tidspunkt. UNYA tager meningsfuld ungdomsdeltagelse fremad, ved at fokusere på unges muligheder for at være involveret i FN. Kom og vær med!

UNYA
United Nations Youth Association of Denmark (UNYA) blev etableret d. 11. Maj 2014 og vil fungere som en paraplyorganisation for alle FN-interesserede unge i Danmark. UNYA er en ungdomsledet, non-profit organisation, som vil arbejde for at fremme og øge bevidstheden blandt unge om FN´s værdier og problemstillinger. UNYA danner et netværk med bla. Danish Model United Nations (DanMun), Think Rights - Danish Forum for Human Rights, FN-forbundets Skoletjeneste, FN-forbundet og Verdens Bedste Nyheder. I UNYA vil der være muligheder for at være engageret på flere områder. Interesserer du dig for undervisning eller læring gennem uformelle metoder, så vær med i DanMun eller Skoletjenesten. Ønsker du et forum, hvor du kan diskutere menneskerettigheder med andre unge, så er Think Rights noget for dig. Eller er du træt af at blive bombaderet med dårligt nyt fra udviklingslandene, så repræsenter UNYA til Verdens Bedste Nyheder. Har du helt andre tanker om hvad unge i Danmark kan kaste sig over i forbindelse med FN, så del dine idéer med os.

Da det er en helt ny-opstartet organisation er der mange måder man kan være involveret i, så kom med til lanceringen i FN-byen lørdag d. 31/5 kl. 13-15! Tilmeld dig via mail: info@unya.dk og læs mere om eventet på Facebook.

Meningsfuld ungdomsdeltagelse i FN
Det er et spændende tidspunkt at være ung i FN, da flere og flere muligheder for ungdomsdeltagelse i FN opstår. FN´s Generalsekretærs særlige udsending om unge, Ahmad Alhendawi arbejder dagligt for at FN ikke kun inviterer unge til forhandlinger, men investerer i at forberede unge med ressourcer, så de kan tale for deres egen sag. Senest blev der afhold en Globalt ungdoms konference på Sri Lanka i start maj, hvor unge fra verden over blev inviteret til at diskutere deres ønsker for post 2015-dagsordenen. Den globale ungdoms konference var led i #GPY2015, The Global Partnership for Youth in the Post-2015 Agenda, som er en platform for både FN-organisationer og unge til at diskutere udviklingsdagsordenen.

UNYA arbejder ligeledes for meningsfuld deltagelse af unge i FN politik og ønsker gennem sine medlemmer og frivillige at fremme og øge bevidstheden om FN, samt at engagere flere danske unge i alle de muligheder, som FN tilbyder for unge.

Upcoming ungdoms-events
Udover The Global Partnership for Youth in the Post-2015 Agenda og MyWorld, er der løbende arrangementer om FN og unge, som du kan deltage i online. Torsdag d. 22. maj kl. 16-18.45 kan du f.eks.  streame Youth Orientation Programme. Er du interesseret i flere ungdomsrelaterede begivenheder, så følg UNYA og Ahmand Alhendawi på Facebook og bliv holdt opdateret!