1. January 0001

Situationen i Gaza

Daglige rapporter fra FN's organisation i området, UNRWA, kan læses her.

Konflikten set fra de involverede: link til det palæstinensiske selvstyre, link til Israels ambassade, samt link til fredsbevægelsen Peace Now.

FN-forbundet udsendte nedenstående pressemeddelelse tidligere på sommeren, hvor vi opfordrede Danmark til at kræve en umiddelbar våbenhvile mellem Israel og Hamas og derefter støtte en omfattende fredsindsats for Israel og Palæstina.

FN-forbundet: Danmark bør kræve en umiddelbar våbenhvile mellem Israel og Hamas og derefter støtte en omfattende fredsindsats for Israel og Palæstina

Over 700 mennesker har mistet livet i Gaza som følge af israelske angreb herunder over 100 børn. Flere tusinder mennesker i Gaza er sårede på grund af kamphandlingerne og over 117.000 er uden hjem og befinder sig i 77 skoler. 32 israelske soldater har mistet livet.

FN-forbundet tager afstand fra både Israels massive angreb på Gaza og Hamas affyringer af raketter imod Israel.

FN-forbundet opfordrer Danmarks regering til at gøre alt der er muligt for at lægge pres på parterne for at sikre en hurtig våbenhvile.

Derudover bør Danmark arbejde for en omfattende fredsindsats, der i en første fase bør inkludere:

• Tilbagetrækning af israelsk militær fra grænsen til Gaza og garanti fra Hamas om kontrol af missilbatterier
  • Etablering af demilitariseret zone på begge sider af grænsen til Gaza
  • Udstationering af FN-styrke i området, som kan håndhæve våbenhvile og demilitarisering
  • Mandat til UNWRA om at sikre fuld adgang til nødhjælp og andre civile forsyninger til genetablering af acceptable levevilkår
  • Pålæg til Israel og Ægypten om at sikre en normalisering af levevilkår i Gaza med fuld adgang for Gazas befolkning til daglige forsyninger og erhvervsudøvelse, herunder fiskeri.

FN-forbundets formand Jørgen Estrup udtaler: "Det er på tide, at Danmarks regering bruger sin særlige relation til Israel og gør det klart, at Danmark ikke kan acceptere Israels massive overgreb imod Gazas civilbefolkning, samt at vi kræver en hurtig og varig våbenhvile."

Lave K. Broch, formand for FN-forbundets freds- og konfliktløsningsudvalg, udtaler: "Danmark bør støtte en omfattende fredsindsats for fred mellem Israel og Palæstina og arbejde for, at der indsættes FN-soldater på grænsen mellem Gaza og Israel".

For yderligere kommentarer kontakt venligst:

Jørgen Estrup tlf. 30 70 33 25

Lave K. Broch tlf. 28 92 21 27