1. January 0001

FN's næste Generalsekretær sandsynligvis fundet

Det er nu blevet bekræftet efter 6. prøveafstemning, at FN's tidligere Flygtningehøjkommissær og portugisiske premierminister António Guterres afløser Ban Ki-moon, når han forlader generalsekretærposten den 1. januar 2017.

Selvom man havde forventet, at Rusland ville stemme imod under afstemningen i Sikkerhedsrådet, så fik Guterres fuldt hus fra alle fem permanente medlemmer. Der vil dog stadig være en formel afstemning i Sikkerhedsrådet samt i Generalforsamlingen for at bekræfte beslutningen.

Man beskriver den kommende FN-topchef, Guterres som en stor moralsk og karismatisk autoritet, med evnen til at forbinde et publikum som man forventer af en dygtig politiker. Med sin entusiasme, gå-på-mod og erfaring , kan man også håbe på, at han vil være i stand til at skubbe mere på overfor medlemslandene, ikke mindst hvad angår flygtninge og humanitære kriser.

Læs WFUNA's udtalelse og anbefaling til den kommende generalsekretær her.

#1for7billion

Udpegningen af Guterres var ikke givet fra starten, og da slet ikke i forhold til det hidtil fulgte 'rotationsprincip', der sagde at turen var kommet til Østeuropa. Dertil var der også en stærk stemme for, at det var på tide med en kvindelig generalsekretær i spidsen - noget verdensorganisationen stadig har til gode. Natalie Samarasinghe fra 1 for 7 Billion-kampagnen tilskriver dette Guterres' overbevisende præstation i de offentlige høringer, hvad der er et af kampagnens helt store sejre i forhold til at sikre åbenhed omkring processen - en kampagne som vi i FN-forbundet er stolte over at være en del af.

Læs mere her