1. January 0001

På tur med Verdensmålene

IMGP6734

Rødding Højskole

Fra Aalborg over Aarhus, Hadsten, Aarhus (igen), Rødding, Odense, Brenderup, Viborg til Ry bevægede vi os gennem Jylland og Fyn sammen med Nyt Europa på vores fælles Verdensmålsturné i uge 10, hvor vi lagde vejen forbi med oplæg i byerne og på højskoler.

Se opslag og en lille stemningsvideo på vores facebook, de mange herlige billeder fra turnéen på vores Instagram, ligesom der ligger opslag på vores Twitter

Initiativet bag Verdensmålsturnéen var inspireret af Steen Hildebrandts bog, der udkom i efteråret 2016: FN's Verdensmål i et dansk perspektiv og udsprang netop af ønsket om at

"få danskerne til at reflektere over FN's vigtige rolle for den verden, vi deler, og hvordan vi gerne vil have den ser ud også om 13 år, når Målene løber ud i 2030 - og ikke mindst, hvad vi som land, som kommune, som virksomhed, som forening eller som borger kan gøre for at sikre en bæredygtig udvikling,"

forklarede generalsekretær Torleif Jonasson.

Globale problemer kræver globale løsninger, forankret i det lokale. Netop den lokale forankring er afgørende for at leve op til Målene, og her er kommunerne uundværlige, hvorfor Verdensmålene også bør indgå i den kommunalpolitiske debat - ikke mindst med tanke på det kommende kommunalvalg senere i år. Hvordan sikrer vi bæredygtige byer og lokalsamfund? Hvordan fremmer vi ansvarligt forbrug og produktion? Det er kommunerne, der bedst kan varetage de udfordringer i dialog med deres borgere.

En håndfuld af bogens bidragsydere var med undervejs, herunder Lars Engberg-Pedersen (DIIS), Jørgen Eivind Olesen (AU) og Inge Henningsen (KU), sammen med repræsentanter fra FN: Verdensfødevareprogrammet WFP (Anne Poulsen), Befolkningsfonden UNFPA (Mette Strandlod) og Udviklingsprogrammet UNDP (Mette Fjalland).

Her kan du se uddelingskopierne af de enkelte præsentationer:

Anne Poulsen, UNDP (holdt i Aalborg den 6. marts 2017)

Jørgen E. Olesen, Aarhus Universitet (holdt i Aalborg den 6. og Aarhus den 7. marts 2017)

Lars Engberg-Pedersen, DIIS (holdt i Hadsten og Aarhus den 7. og i Rødding og Odense den 8. marts 2017)

Inge Henningsen, KU (holdt i Rødding og Odense den 8. marts 2017)

Mette Fjalland, UNDP (holdt i Odense den 8. marts 2017)

Torleif Jonasson, FN-forbundet, om SDG'erne (holdt på engelsk i Brenderup den 9. marts 2017)

Julie Rosenkilde, Nyt Europa, og Torleif Jonasson, FN-forbundet, om bæredygtige byer og lokalsamfund (holdt i Aarhus den 7. marts 2017)

Torleif Jonasson, FN-forbundet, om FN og Verdensmålene (holdt i Hadsten den 7., Viborg den 9. og Ry den 10. marts 2017)

Julie Rosenkilde, Nyt Europa, om Verdensmålene (holdt i Ry den 10. marts 2017)