1. January 0001

FN arbejder på plan for et forbud mod dræberrobotter – men hvor er Danmark?

Det lyder som et afsnit af Netflix-serien Black Mirror – men truslen er reel: udviklingen af kunstig intelligens gør det muligt for robotter at vælge, hvem der dør, og hvem der lever – helt uafhængigt af menneskelige overvejelser og moral. FN diskuterer netop i disse dage et muligt internationalt forbud mod dræberrobotter af denne slags, men Danmark er ikke med.

StockSnap_J25O3CAJJ2

Photo: Matthew Henry

Disse dronefly, eller som de også kaldes, dræberrobotter, styres ikke af militærfolk i felten. De fjernstyres ikke engang fra en fjern luftbase på den anden side ad jorden. Nej, de styrer sig selv. Ud fra programmeringen af deres software vælger robotten, hvem der skal dø, og hvem der skal leve. De er kunstigt intelligente. Truslen består bl.a. i små en-gangs drone helikoptere - såkaldte ubemandede kamikazefly - ikke større end en håndflade, der i flokke kan gøre kål på mennesker i tusindvis ved hjælp af simpel ansigtsgenkendelses software - deltagelse i krig, ødelæggelse, terror, undertrykkelse og frygtindgydelse ville ikke kræve mere end et online køb og et software download. Det skal der gøres noget ved, mener mange civilsamfundsorganisationer.

Modstanden kommer fra mange fronter - 14 lande har underskrevet og støttet et forbud mod disse dræbermaskiner, Human Rights Watch er stærkt imod brugen af dræberrobotterne og Googles ansatte har startet en kampagne mod udviklingen af disse våben til militær brug. Den er underskrevet af Elon Musk, mange forskere inden for kunstig intelligens, og den nu afdøde Stephen Hawking.

I Geneve mødes 80 nationer i disse dage og diskuterer et evt. internationalt forbud, og her går 22 af landene ind for et forbud mod dræberrobotterne. Men Danmark har valgt hverken at tage stilling eller deltage i møderne. Forsvarsminister Claus Hjort Frederiksen udtaler, at Danmark ikke kan indtage en selvstændig holdning, før man har hørt hvad andre lande i verden har taget stilling til mht. brugen af dræberrobotter. Dog opfordrer de andre nordiske lande Danmark til at være en del af diskussionen om et forbud: " Jeg håber virkelig, Danmark vil holde op med at sidde på sidelinjen og begynder at forholde sig til det her spørgsmål, Der er virkelig brug for, at de europæiske lande træder til." siger Mary Wareham fra Campaign to Stop Killer Robots.

Allerede tilbage i efteråret 2017, advarede vi i FN-forbundet mod våbenudviklingen.

Politiken udgav denne uge en artikel (for abonnenter), der kaster lys over problemstillingen netop nu som du kan læse her.

Du kan også se denne video fra kampagnen Stop Autonomous Weapons, som perfekt illustrerer truslen fra dræberrobotter.