1. January 0001

Kvindernes internationale kampdag

Torsdag d. 8 marts er det kvindernes internationale kampdag. Under titlen Time Is Now sætter FN fokus på ”Rural and urban activists transforming women’s lives”.

SheDecides

@UN Women Photo

Ifølge FN's Generalsekretær António Guterres går det på mange måder fremad for kvinders rettigheder: der er flere piger i skole end nogensinde før; flere kvinder udfører betalt arbejde i senior stillinger i den private sektor, politik og internationale organisationer såsom FN. Kønsligestilling er nedskrevet i lovgivninger, og ondskabsfulde praksisser som kvindeomskæringer og tvangsægteskaber for børn er blevet ulovliggjort i mange lande. Men dermed ikke sagt at vi er i mål.

Som led i Verdensmål nr. 5, skal der gøres endnu mere for at sikre ligestilling for kvinder. Mere end en milliard kvinder mangler stadig lovmæssig beskyttelse mod seksuel vold og overgreb. Lønforskellen mellem kvinder og mænd er stadig på omkring 23 procent, og i landdistrikter stiger det tal til 40 procent. Ikke nok kvinder er repræsenteret i nationale parlamenter og bestyrelser, hvor kun 25% i gennemsnit er kvinder. Antallet af kvinder og piger der i fremtiden vil blive udsat for kvindeomskæringer er tårnhøje, hvis ikke der afsættes enormt stort fokus på at forhindre dette.

Generalsekretær Guterres understreger, at kvinders inkludering i samfundet på lige fod med mænd ikke blot er for kvinders skyld, men for alles skyld. Vores økonomi, fredsaftaler, samfund og fremtid står stærkere hvis vi inkluderer kvinderne på langt mere lige fod end hvad tilfældet er i dag. Vi står over for en skillevej for kvinders rettigheder. Ulighed, overgreb og diskrimination bliver bragt frem i det åbne som det aldrig er blevet før, og det kan ikke ignoreres.

I anledningen af dagen bliver der afholdt et live debatevent påwww.facebook.com/unwomen torsdag d. 8 marts kl 18.15 dansk tid, hvor du kan stille spørgsmål til panelet. Det består af Generalsekretær Guterres, journalist ved TRT World Ghida Fakry og præsident for Alianza Nacional De Campesinas Mónica Ramires. Også Jayathma Wickramanayake er med som repræsentant for UN Youth Envoy. Der bliver besvaret spørgsmål med hashtagget #askIWD.

Derudover bliver der afholdt konference i FN's hovedkvarter i New York, hvor Generalsekretær Guterres, UN Women direktør Phumzile Mlambo-Ngcuka, skuespiller Reese Witherspoon og mange andre aktivister og repræsentanter for civilsamfundet deltager. Gæster til konferencen er blevet bedt om at bære sort og hvidt i solidaritet med de kvinder der har vist mod ved at stå frem og fortælle om uretfærdigheder.