1. January 0001

USA trækker sig ud af FN’s Menneskerettighedsråd

I forgårs meldte USA's ambassadør til FN, Nikki Haley, ud, at USA agter at trække sig fra FN’s Menneskerettighedsråd. Menneskerettighedsrådet er et organ i FN-systemet, der har til formål at samle de 47 lande i rådet og give rum til debat og adressering af udfordringer i menneskerettighedsregi. Ifølge USA sker deres valg på baggrund af, hvad de kalder partiskhed i rådet.

752055

Generalsekretær Antonio Guterres & Højkommissær i FN's Menneskerettighedsråd Zeid Ra'ad al-Hussein (UN Photo / Jean-Marc Ferré)

USA mener, at Menneskerettighedsrådet bevidst er partiske mod staten Israel, men at de samtidig indlemmer andre stater, der overtræder menneskerettighederne. Derfor melder USA sig ud af rådet. De kritiserer specifikt valget om at lade den Demokratiske Republik Congo indgå i rådet, udeblivelsen af krisen i Venezuela på Rådets dagsorden og desuden at USA i over et år har forsøgt at gennemført reformer i rådet, uden nytte. Dog siger Nikki Haley, at deres fratrædelse selvfølgelig ikke betyder, at USA ikke længere vil være engageret i deres menneskerettighedsløfter.

Storbritannien erklærer sig delvist enig i USA's kritik vedrørende den manglende reformation af rådet, dog har de, ifølge udenrigsminister Boris Johnson, valgt den diplomatiske, samarbejdsvillige vej, ved at fortsætte med at arbejde på en reformation indefra som medlem af rådet.

Både FN's Generalsekretær Antonio Guterres og Højkommissæren for menneskerettigheder, Zeid Ra'ad al-Hussein beklager USA's valg, og vores egen udviklingsminister Ulla Tørnæs skriver følgende på hendes Twitter-profil:

"US decision to withdraw from the Human Rights Council is regrettable. More than ever we need a strong UN to defend #humanrights, freedom and democracy. Encourage US to an continued engagement in the global fight for promotion and protection of human rights".