1. January 0001

Vi har brug for konventionerne

brasilien

UN Photo/ Audrey Goillot

Efter det nylige valg i Brasilien fik landet sig en ny præsident, Jair Bolsonaro, som repræsenterer højrefløjspartiet Partio Social Liberal (PSL). Bolsonaro er på mange måder en kontroversiel figur og har gjort sig bemærket med sine stærke holdninger, der blandt andet er i uoverensstemmelse med basale menneskerettigheder, fastslået i FN's Verdenserklæring om Menneskerettigheder, men også de ambitioner for en bæredygtig udvikling, der er fastslået i de 17 Verdensmål.

Bolsonaro blev valgt på baggrund af flere mærkesager, herunder at få Brasilien ud af Paris-aftalen, fælde regnskoven og gøre det nemmere for den enkelte borgere at få adgang til våben. Han er også blevet kendt for at have glorificeret det brutale militærstyre i Brasilien fra 1964 til 1985, samtidig med at han efterfølgende har udtrykt sig, at det er dog ikke det han ønsker for Brasilien nu.

Bolsonaro er derudover også kendt for at være homofobisk, racistisk og har udvist kvindehadende tendenser igennem hans udtalelser. Han har blandt andet udtalt sig om hans søn, hvor han påstod at han hellere ville se sin søn død i en bilulykke end at se ham med anden mand. Tilbage i 2015 fik han en bøde for at sige "Jeg kommer ikke til at voldtage dig, da du er meget grim" til en kongreskvinde. Han har også udtalt sig om, at han går ind for tortur.

Listen er desværre lang, og med valget af Bolsonaro skriver Brasilien sig ind i den bekymrende udvikling, hvor demokratisk valgte regeringer bruger deres position til at undergrave de helt fundamentale politiske og civile rettigheder, der fik dem til magten i første omgang. USA, Tyrkiet og Ungarn er andre eksempler.

Internationale konventioner er en yndet skydeskive for mangt en politiker - også herhjemme - og desværre ofte på et tyndt vidensgrundlag. Det viser, hvor vigtigt det er, at værne om de menneskerettigheder, vi er garanteret netop gennem internationale konventioner.