Danmark Rayof the Day COP25
10. December 2019

Anerkendelse af Danmarks nye klimalov på COP25

Der var ros til Danmark på COP25, da det internationale klimanetværk, CAN International i går gav hædersprisen 'Ray of the Day' til Danmark efter at have vedtaget klimaloven:

"Hey, Danish parliament, wow! Now that´s what we can call climate leadership. (...)This law is really cool - it encourages global cooperation, and enables Denmark to be a climate leader at the international level and deliver on commitments."

Troels Dam Christensen, koordinator for det danske NGO-netværk, 92-gruppen, bakker op: "[Det] giver legitimitet til, at Danmark også kan spille en mere ledende rolle internationalt i klimakampen, som der er brug for."

Troels har været med under de indledende forhandlinger under konferencen, hvor det nu er blevet tid for ministrene at sætte sig ved bordet. Der iblandt den danske klimaminister, Dan Jørgensen. Og det er ikke nogle nemme forhandlinger, der venter forude. Troels Dam Christensen peger på særligt tre af de største knaster:

1) At verdens lande allerede i løbet af næste år kommer med meget mere ambitiøse klimaplaner og -mål for at leve op til Paris-aftalens mål - også fra EU's side

2) At sikre, at der ikke kan snydes med CO2-kvoter

3) At sikre hjælp til de fattige og sårbare udviklingslande, der også bliver ramt aller hårdest af klimakatastrofer.

Du kan følge med i 92-gruppens deltagelse i Madrid på Twitter via @troelsdamchrist

Det var den nyudnævnte klimaambassadør, Tomas Anker Christensen, der fik æren af at modtage hædersprisen på Danmarks vegne. CAN International står også bag udnævnelsen af 'Fossil of the Day', hvor medlemmer af netværket stemmer på, hvilket land har gjort det 'bedst' i forhold til at blokere forhandlingerne på COP'en.