UN Flag UN Photo/Evan Schneider
6. September 2020

Dage med håb

Verdens Bedste Morgen, Klimamarch, landsmøde i FN-forbundet -- og et politikerpanel, der har håb for verden, trods multilateralismens udfordringer

Fredag morgen fik hele Danmark serveret nyheder om fremskridt, handling og håb til den årlige kampagnedag, Verdens Bedste Morgen. I Viborg mødte FN-forbundet morgentravle mennesker på vej til Rådhuset, og i København var vi værter for en forsvarsminister og fem ambassadører.

Lørdag fortsatte med fokus på klimaet, og viste, at den brede folkelige opbakning til klimahandling fortsætter.

Til FN-forbundets landsmøde samme dag mindede den afgående formand, Jørgen Estrup, om FN’s monumentale succes - og at uden verdensorganisationen hersker jungleloven. Læs hele Jørgen Estrups beretning her og find Strategi og Handlingsplanen her.

Landsmødet sluttede med håb & forsigtig optimisme for verden, trods multilateralismens udfordringer. Udtrykt af et stærkt hold af politikere, der var enige om, at Danmark har brug for FN: Mette Gjerskov/S, Mette Annelie Rasmussen/RV, Katarina Ammitzbøll/K, Hanne Severinsen/V og Christian Juhl/EL.

Landsmødet var også ’store skiftedag’, hvor Jørgen Estrup trådte tilbage, og Jens Wandel blev valgt til forperson for FN-forbundet. Læs Kirsten Larsens omtale på GlobalNyt. Jens Wandel optrådte virtuelt, da han på dagen var i Grønland for Sustainable Now, hvor han arbejder frivilligt med projektet ’Vi samarbejder i Tasiilaq’.

Efter valget på landsmødet ser FN-forbundets ledelse således ud:

Jens Wandel (forperson)
Ditte Ingemann (næstforperson)
Flemming Thøgersen, Fora (hovedkasserer)

Berit Asmussen
Caroline Lauritsen
Finn Reske-Nielsen
Hanne Severinsen, Venstre
Holger Hansen
Jørgen Estrup
Kim Frederichsen, Dansk-Russisk Forening
Lena Jørgensen, Den Danske Helsinki Komité for Menneskerettigheder