16. September 2020

Nye kræfter i spidsen for FN-forbundet

Efter næsten 14 år i spidsen for FN-forbundet har Jørgen Estrup trukket sig tilbage fra posten som landsformand. Det har været en tid med store forandringer for den multilaterale dagsorden, for dansk udviklings- og udenrigspolitik og for FN-forbundet. Men han videregiver et styrket FN-forbund. Og overtageren? Det er ingen mindre end nuværende vicegeneralsekretær i FN, Jens Christian Wandel.

Som man kan læse i Zetlands portræt af Jens Wandel fra sidste år, så var han egentlig på vej på pension (fra FN-systemet), da han blev ringet op af FN’s generalsekretær, Antonio Guterres, der ønskede Wandel til at lede den reformproces af verdensorganisationen, der er den største planlagte reform af FN - nogensinde.

Og han har da også mere end 30 års erfaring med FN-systemet med sig i bagagen; en utrættelig energi og en tro på idealerne. Om valget af Wandel til at overtage formandsposten i Forbundet og fortsætte arbejdet for globalt ansvar siger Estrup, at han “besidder den erfaring og de personlige kvaliteter, som vil gøre ham til en fremragende formand for FN-forbundet.” Selv siger Wandel, han er “parat til at lægge arbejdet.”

Og vi glæder os til at komme i gang!