R2P UN Photo/ Sylvain Liechti
11. September 2020

Nyt politikpapir om The Responsibility to Protect

15 år er gået siden vedtagelsen af Responsibility to Protect. Et nyt politikpapir fra FN-forbundet reflekterer over, hvor langt vi er kommet i arbejdet for at forhindre massive og grusomme forbrydelser, og over hvordan Danmark kan spille en positiv rolle i forhold til at håndtere de udfordringer, der stadig er. Læs med her.

Download politikpapiret.

Med politikpapiret ønsker vi at følge op på vores tidligere udgivelse ”10 år med The Responsibility to Protect” (2015), der tog afsæt i det britiske FN-forbunds udgivelse om samme emne.

Hermed ønsker vi at fortsætte vores arbejde for at fremme kendskabet til princippet Responsibility to Protect (R2P), både i den brede offentlighed, men også blandt civilsamfundet og beslutningstagere – ikke mindst for at påvirke diskussionen om, hvordan R2P kan implementeres i dansk udenrigs-, sikkerheds- og udviklingspolitk.

Arbejdsgruppen bag papiret går på tværs af FN- forbundets bestyrelse, udvalg og sekretariat. I blandt bidragsyderne er Jørgen Estrup, Louise Martinussen, Finn Reske-Nielsen, Johanne Kloster Kirk, Kirsten Larsen m.fl.

Papiret kommer lige op til det fælles nordiske webinar, netop i anledning af 15-året: Responsibility to Protect + 15: Celebrating the 15th birthday of R2P. Bag initiativet står det svenske, norske og danske FN-forbund, og du kan bl.a. se frem til at høre tidligere vice-generalsekretær for FN, Jan Eliasson og Karen Pierce, særlig rådgiver i FN for netop Responsibility to Protect blandt keynote speakerne. Læs mere & tilmeld dig her.

UN Photo/ Sylvain Liechti