Vestsahara
2. October 2021

FN-forbundet glæder sig: EU-dom underkender EU's ulovlige aftaler, der omfatter Vestsahara

FN-forbundets landsmøde glæder sig over en ny afgørelse fra EU-domstolen, der fastslår, at EU's aftaler med Marokko, der inkluderer Vestsahara skal annulleres.  FN-forbundet har gennem mange år vendt sig imod EU's ulovlige handels- og fiskeriaftaler med Marokko, der omfatter Vestsahara.

Norge og EFTA har ikke inkluderet Vestsahara i deres handelsaftaler med Marokko. Modsat har EU gentagne gange lavet aftaler med Marokko, der har inkluderet Vestsahara i strid med folkeretten. Med EU-domstolens afgørelse fra den 29. september vil aftalerne blive annulleret.

Vi håber, at afgørelsen tillige vil betyde, at Danmark ophører med at gemme sig bag EU’s politik angående Vestsahara. Det er på tide, at Danmark tør at have en selvstændig holdning til konflikten til gavn for en bæredygtig fred i Vestsahara - gerne koordineret med de øvrige nordiske lande, der har været bedre til at forsvare folkeretten i forbindelse med Vestsahara-konflikten.

FN-forbundet opfordrer desuden den danske regering til mere aktivt at støtte FN’s indsats for fred i Vestsahara f.eks. ved at bidrage med danske soldater til FN-styrken MINURSO og aktivt at arbejde for, at MINURSO får mandat til at overvåge menneskerettighedssituationen i Vestsahara og flygtningelejrene i Tindouf i Algeriet.