Verdensmål på plakaten i Aalborg
17. September 2021

Verdensmål på plakaten i Aalborg

I Aalborg løber ’Verdensmål På Plakaten’ lige nu af stablen. Projektet er en udendørs udstilling baseret på bogen 2030 NOW, der handler om de 17 Verdensmål og de mennesker, der kæmper for at gøre dem til virkelighed. Og så har det givet anledning til en lang række af arrangementer om Verdensmålene.

Åbningen af projektet fandt sted den 5. september, hvor bl.a. Aalborgs borgmester Thomas Kastrup-Larsen åbnede udstillingen, som man kan besøge til og med den 24. oktober. Åbningsceremonien blev efterfulgt af arrangementet Demokratiets Genklang, hvis arrangører var studievært Clement Kjersgaard og Musikkens Hus Aalborg, og som talte deltagere som kulturminister Ane Halsboe-Jørgensen, Lars Løkke Rasmussen, formand for Moderaterne, Pernille Vermund fra Nye Borgerlige og Mai Villadsen fra Enhedslisten på programmet.

Som en del af ’Verdensmål På Plakaten’ er der adskillelige arrangementer, der beskæftiger sig med verdensmålene. Projektet er derved med til at hjælpe med at bringe verdensmålene ned på et niveau, der viser, at vi også på kommunalt og individuelt plan kan hjælpe med at realisere verdensmålene.

Her er nogle af de kommende arrangementer, som bl.a. FN-forbundet Nordjylland står bag

• Den 21. september bliver den internationale fredsdag markeret på Musikkens Plads.
  • Den 24. september afholder Aalborg Universitet en konference om Afrika og verdensmålene, hvor klimatiske, demografiske, økonomiske og sociale udfordringer i Afrika vil blive belyst.
  • Den 5. oktober inviterer FN-forbundets skoletjeneste og Aalborg Kommunes skoleforvaltning på en byvandring til steder, der beskæftiger sig med frivillig og social bæredygtighed.
  • Den 14. oktober afholdes debatmøde om verdensmål #3 Sundhed og trivsel med deltagelse af en række regionrådspolitikere, deriblandt rådets formand, Ulla Astman.
  • Den 18. oktober kan du være med på byvandring til steder, der arbejder inden for frivillighed og social bæredygtighed.
  • Den 24. oktober lukker udstillingen med et arrangement, hvor kommunalpolitikere i Aalborg vil diskutere kommunens verdensmålsstrategi.

Se det fulde program her

Følg også med på FN-forbundet Nordjyllands Facebookside, hvor de løbende lægger billeder op fra udstillingen og de mange arrangementer.

OM PROJEKTET:

FN-forbundet i Nordjylland og Life Exhibitions står bag udstillingen Verdensmål på Plakaten, som har kunnet realiseres takket være et bredt samarbejde i Aalborg Kommune og Musikkens Hus.

Aalborg Kommune har sammen med Himmerland Boligforening og Port of Aalborg A/S støttet udstillingen økonomisk. De vil også sammen med andre institutioner og foreninger i Aalborg stå bag en lang række arrangementer, som vil finde sted henover udstillingsperioden, og som sætter fokus på bæredygtighed og verdensmålene. Der vil være rundvisninger, foredrag byvandringer, politikerdebatter og meget andet.