En kvinde bliver vaccineret mod COVID-19 i Goma, Congo. Foto: UNICEF/Jospin Benekire
11. February 2022

Vi kan slippe helt af med Covid-pandemien i år

Verden kan slippe af med Covid-pandemien i år, men det kræver at vi alle bidrager og løfter i fællesskab.

I Danmark oplever vi lige nu de højeste smittetal, vi har set under hele Covid-19 pandamien. Alligevel har vi netop sagt farvel til Corona-masker, coronapas og restriktioner. Det skyldes alene, at vi har været rigtig dygtige til at lade os vaccinere. Vaccinerne har været helt afgørende for, at vi har kunne sig farvel til alle restriktionerne.

Vi har haft rigelige værnemidler, test og vacciner at tage af, og test og vacciner har været gratis for borgerne at få. Men sådan er det ikke alle steder i verden. Mange fattige lande kæmper med at få vacciner nok - de har simpelthen ikke råd.

Det er vi nødt til at gøre noget alvorligt ved. Som FN's generalsekretær António Guterres siger:

- Vaccine-ulighed er den største moralske fiasko i vores tid - og folk betaler prisen. Indtil og medmindre vi kan sikre adgang til disse værktøjer, vil pandemien ikke forsvinde, og følelsen af ​​usikkerhed hos mennesker vil kun blive dybere.

En forudsætning for at vi kan sikre, at værnemidler, tests, vaccinerne mv. når ud til den fattigste del af verden, det er, at vi som verdenssamfund står sammen og hjælper til økonomisk.

Helt konkret har FN's generalsekretær António Guterres opfordret 50 af verdens rigeste lande til at donere 23 milliarder dollars i støtte til ACT-Accelerator, som samarbejdet, der skal gør vaccinerne tilgængelige for alle lav- og mellemindkomstlandene, hedder. Pengene skal blandt andet bruges på oprettelsen af en pandemivaccinepulje på 600 millioner doser, indkøb af 700 millioner tests, behandlinger til 120 millioner patienter og 100 procent af iltbehovet i lavindkomstlande.

Læs mere her.