Design Uden Navn
24. February 2022

Stop angrebet på Ukraine, præsident Putin

Den russiske præsident har her til morgen gjort det, mange havde frygtet ville ske: angrebet Ukraine. Det møder fordømmelse over hele linjen fra resten af verdenssamfundet. Naturligvis også fra FN og generalsekretær António Guterres.

Fordømmelsen af Rusland og Putins angreb på naboerne i Ukraine her til morgen, er ikke til at tage fejl af. Det, mange havde frygtet kunne ske, er sket. Vi har krig i Europa.

FN's generalsekretær António Guterres fik nyheden om Putins angreb under et møde i FN's sikkerhedsråd om netop Rusland/Ukraine-situationen.

Han var efterfølgende meget klar i sin appel til den russiske præsident:

"Jeg må sige, præsident Putin: Bring i menneskehedens navn dine tropper tilbage til Rusland. Tillad i menneskehedens navn ikke at starte i Europa, hvad der kunne være den værste krig siden begyndelsen af ​​århundredet, med konsekvenser ikke kun ødelæggende for Ukraine, ikke kun tragiske for Den Russiske Føderation, men med en virkning, vi ikke engang kan forudse i forhold til konsekvenserne for den globale økonomi i et øjeblik, hvor vi kommer ud af COVID-pandemien, og så mange udviklingslande er absolut nødt til at have plads til genopretningen, som ville være meget, meget vanskelig, med de høje oliepriser, med afslutningen på eksporten af ​​hvede fra Ukraine, og med de stigende renter forårsaget af ustabilitet på de internationale markeder.

Denne konflikt skal stoppe – nu."

Verdenssamfundet havde på forhånd meddelt, at Rusland kunne imødese nogle meget alvorlige sanktioner, hvis landet angreb Ukraine.

Læs mere HER og HER.

Følg med:
Den nyeste info om Ukraine fra FN HER
Læs baggrundsinfo hos FN-biblioteket HER
UNHCR data portal on Ukraine Refugee Situation HER

Foto: En kvinde står i en forladt skole, der er blevet beskadiget efter et granatangreb, i Krasnohorivka, Donetsk Oblast, Ukraine / Fotokredit: UNICEF/Ashley Gilbertson