FN-forbundets historie - den korte version

FN-forbundets opbygning

Hvad tror FN-forbundet på?

Hvad gør FN-forbundet?

Hvad er FN-forbundet?

- en god men kritisk ven af FN

FN-forbundet er en selvstændig forening og medlemsorganisation, der har til formål at styrke interessen for FN. FN-forbundet sigter mod at påvirke og præge FN. Dette gør vi ved at arbejde aktivt og lokalt sammen med civilsamfundet i Danmark, FN-forbund verden over, samt politikere, organisationer og NGO'er.

Vores lokale kredse og interessegrupper arbejder hver dag for at styrke det lokale og globale samarbejde og ansvar. Flere organisationer er knyttet til FN-forbundet, herunder United Nations Youth Association Denmark (UNYA), der repræsenterer og arbejder for unges deltagelse i FN.

FN-forbundet kæmper desuden for at;

· Skabe grobund for demokrati og respekt for menneskerettigheder i Danmark og resten af verden.

· Styrke det internationale arbejde for at opnå fred og sikkerhed.

· Fremme ligestilling og forbedre udsatte gruppers vilkår og rettigheder.

· Sikre og virkeliggøre Verdensmålene for bæredygtig udvikling frem mod 2030 på et lokalt og globalt plan.

Akut humanitært behov i Bangladesh

FN’s Fødevareprogram (WFP) er blandt de organisationer, der forsøger at hjælpe de mere end 300.000 mennesker, der er flygtet fra volden i Myanmar over grænsen til Bangladesh.

Der skal kæmpes for det

Man skulle ikke tro, at det kun er to år siden, at alle FN’s medlemslande vedtog de 17 Verdensmål, herunder nummer 16, hvor de 193 medlemslande alle lovede at »fremme retfærdige, fredelige og inkluderende samfund«. Sådan skriver Ole Olsen på FN's demokratidag.