Vores internationale projekter

>> Education for Global Responsibility

efgreu_flag_co_funded_pos_[rgb]_right

FN-forbundet er lead partner på Erasmus+ projektet "Education for Global Responsibility".

Projektet er et samarbejde mellem 10 forskellige organisationer og skoler rundt om i Europa, og har til formål at skabe et certificeringssystem for skoler og organisationer i global ansvarlighed.

Rammen for den globale ansvarlighed er FN's 17 Verdensmål for bæredygtig udvikling. Målgruppen er skoler og organisationer, der beskæftiger sig med unge i aldersgruppen 13-21 år.

Projektets vigtigste output er etableringen af et website, hvorigennem certificeringen foregår via implementering af globalt ansvarlige rutiner i organisationen eller skolen. På sitet vil der være inspiration til gode rutiner, samt en metodeboks med gode idéer til undervisningsøvelser, der knytter sig til hvert af verdensmålene. For skolernes vedkommende vil øvelserne også være relateret til fagene og deres læringsmål.

Endvidere vil der på sitet også være mulighed for at kontakte og opbygge samarbejdsrelationer på tværs af organisationer og skoler - og på tværs af europæiske landegrænser. Sitet forventes online primo 2017.

>> Global Footprintseu_flag_co_funded_pos_[rgb]_right

FN-forbundet er lead partner i Erasmus+ projektet "Global Footprints", som er et kapacitetsopbyggende projekt med partnere i Danmark, Malawi, Tanzania og Zambia.

I takt med en øget globalisering er verdens udfordringer nødt til at blive håndteret på tværs af landegrænser og verdensdele. Den unge generation er derfor nødt til at dannes i en ånd af global ansvarlighed og respekt. Den ikke-formelle uddannelsessektor har et behov for ressourcer i uddannelse af global ansvarlighed. Gennem dette projekt vil partnerne puste liv i mulighederne for dette, samt stimulere den faglige udvikling af ungdomsledere.

Projektet vil skabe en vifte af metoder til uddannelse i global ansvarlighed for at fremme de unges globale solidaritet og respekt. Desuden vil projektet udvikle ansvarligheden og medansvaret i de unges daglige færden. Metoderne vil adressere de udfordringer som i et globalt perspektiv er størst så som: fattigdom, sundhed, miljø og klimaforandringer.

Vi søger praktikanter til foråret 2018

Interesserer du dig for FN? Og er du nysgerrig på, hvordan det er at arbejde i NGO-verdenen i Danmark? Med et dansk fokus med globalt perspektiv? Så kan det være, du er en af vores nye praktikanter.

Danmarks overholdelse af konventionen om civile og politiske rettigheder

FN-forbundet har, sammen med 14 andre organisationer, netop sendt et brev til FN's menneskeretskomité som følger overholdelsen af konventionen om civile og politiske rettigheder.