Et styrket FN

Siden 1945 har Verden ændret sig, og dermed har den virkelighed, FN blev skabt til at virke i forhold til, også ændret sig. FN-forbundet vil videreføre det igangsatte arbejde med at udvikle og opdatere forslag til reformer af FN, bl.a. sådan at FN er rustet til at løse sine opgaver i forhold til de 17 nye bæredygtighedsmål. Bestyrelsen vil tage ansvar for, at opgaven løses og - på baggrund af et overordnet reformprogram - videreføres på del-områder. FN-forbundet vil selv og sammen med andre skabe opmærksomhed om FN's måde at arbejde på, behovet for globalt samarbejde og for mekanismer, som understøtter det fælles ansvar.

Det er vigtigt at fremhæve de reformer og fremskridt, der gennemføres, så reformdiskussionen ikke kun handler om manglende reform af FN's Sikkerhedsråd. Her vil vi især fremhæve princippet om 'Responsibility to Protect', etableringen af mekanismen 'Universal Periodic Review' og vedtagelsen af Verdensmålene som den samlede ramme til at adressere de globale udfordringer.

Akut humanitært behov i Bangladesh

FN’s Fødevareprogram (WFP) er blandt de organisationer, der forsøger at hjælpe de mere end 300.000 mennesker, der er flygtet fra volden i Myanmar over grænsen til Bangladesh.

Der skal kæmpes for det

Man skulle ikke tro, at det kun er to år siden, at alle FN’s medlemslande vedtog de 17 Verdensmål, herunder nummer 16, hvor de 193 medlemslande alle lovede at »fremme retfærdige, fredelige og inkluderende samfund«. Sådan skriver Ole Olsen på FN's demokratidag.