Et styrket FN

Siden 1945 har Verden ændret sig, og dermed har den virkelighed, FN blev skabt til at virke i forhold til, også ændret sig. FN-forbundet vil videreføre det igangsatte arbejde med at udvikle og opdatere forslag til reformer af FN, bl.a. sådan at FN er rustet til at løse sine opgaver i forhold til de 17 nye bæredygtighedsmål. Bestyrelsen vil tage ansvar for, at opgaven løses og - på baggrund af et overordnet reformprogram - videreføres på del-områder. FN-forbundet vil selv og sammen med andre skabe opmærksomhed om FN's måde at arbejde på, behovet for globalt samarbejde og for mekanismer, som understøtter det fælles ansvar.

Det er vigtigt at fremhæve de reformer og fremskridt, der gennemføres, så reformdiskussionen ikke kun handler om manglende reform af FN's Sikkerhedsråd. Her vil vi især fremhæve princippet om 'Responsibility to Protect', etableringen af mekanismen 'Universal Periodic Review' og vedtagelsen af Verdensmålene som den samlede ramme til at adressere de globale udfordringer.

Vi søger praktikanter til foråret 2018

Interesserer du dig for FN? Og er du nysgerrig på, hvordan det er at arbejde i NGO-verdenen i Danmark? Med et dansk fokus med globalt perspektiv? Så kan det være, du er en af vores nye praktikanter.

Danmarks overholdelse af konventionen om civile og politiske rettigheder

FN-forbundet har, sammen med 14 andre organisationer, netop sendt et brev til FN's menneskeretskomité som følger overholdelsen af konventionen om civile og politiske rettigheder.