Fred og konfliktløsning

Danmark ydede en stor indsats i forbindelse med etableringen af FN's princip om ansvar for at beskytte (Responsibility to Protect) og har en ledende rolle i forhold til at drive et netværk af nationale kontaktpersoner (the R2P focal point network) - netop forhindring af eskalering af konflikter er en hjørnesten i R2P. En styrkelse af dette arbejde vil være en naturlig udmøntning af Danmarks målsætning om at fremme fred, sikkerhed og beskyttelse.

For FN-forbundet er det også væsentligt at arbejde for et mere permanent dansk bidrag til FN's fredsbevarende indsats, der bygger på vores erfaringer med den tidligere indsatsstyrke SHIRBRIG, hvis forhastede nedlæggelse forringede fredsindsatsen. Samtidig bør konfliktløsning, fredsmægling, nedrustning og overvågning af våbenhandel også være en dansk prioritet.

USA skærer halvdelen af sit bidrag til UNRWA

FN-organisationen beder det internationale samfund om støtte til at fortsætte den vitale indsats for palæstinensiske flygtninge på sundhedsområdet, med nødhjælpsforsyninger og skolegang. Men det er ikke med bøjet hoved.

Nyt ikon for Verdensmål 10

Den 1. januar 2018 lancerede FN-systemet et nyt ikon for Verdensmål 10: Mindre ulighed. Find link til download af det nye ikon her