Fred og konfliktløsning

Danmark ydede en stor indsats i forbindelse med etableringen af FN's princip om ansvar for at beskytte (Responsibility to Protect) og har en ledende rolle i forhold til at drive et netværk af nationale kontaktpersoner (the R2P focal point network) - netop forhindring af eskalering af konflikter er en hjørnesten i R2P. En styrkelse af dette arbejde vil være en naturlig udmøntning af Danmarks målsætning om at fremme fred, sikkerhed og beskyttelse.

For FN-forbundet er det også væsentligt at arbejde for et mere permanent dansk bidrag til FN's fredsbevarende indsats, der bygger på vores erfaringer med den tidligere indsatsstyrke SHIRBRIG, hvis forhastede nedlæggelse forringede fredsindsatsen. Samtidig bør konfliktløsning, fredsmægling, nedrustning og overvågning af våbenhandel også være en dansk prioritet.

Vi søger praktikanter til foråret 2018

Interesserer du dig for FN? Og er du nysgerrig på, hvordan det er at arbejde i NGO-verdenen i Danmark? Med et dansk fokus med globalt perspektiv? Så kan det være, du er en af vores nye praktikanter.

Danmarks overholdelse af konventionen om civile og politiske rettigheder

FN-forbundet har, sammen med 14 andre organisationer, netop sendt et brev til FN's menneskeretskomité som følger overholdelsen af konventionen om civile og politiske rettigheder.