Menneskerettigheder

Hensynet til menneskerettigheder er efterhånden blevet en velintegreret del af bæredygtighedsdagsordenen, om end det kniber med at overholde hensynet i praksis. Det er derfor vigtigt at bruge de internationale mekanismer, der kan forsvare og fremme rettighederne, og dermed også leve op til Mål 16's retfærdigheds-fokus.

Danmark skal bl.a. fremme en regelbaseret international orden og de principper, værdier og menneskerettigheder, som vort eget åbne, demokratiske samfund hviler på. Det betyder, at vi skal overholde de konventioner, vi selv har været med til at skabe, herunder særligt FN's verdenserklæring om menneskerettigheder. FN's Menneskerettighedsråds evalueringsmekanisme (Universal Periodic Review) er et vigtigt instrument for dialog om overholdelsen af menneskerettighederne, og Danmark skal fortsat bidrage til arbejdet, udnytte mulighederne for konstruktiv kritik af andre lande og ikke mindst seriøst adressere de emner og problemer, der rejses overfor Danmark selv. Det er også forudsætningen for, at Danmark kandiderer til medlem af FN's Menneskerettighedsråd.

FN-forbundet finder det afgørende, at kendskab til menneskerettigheder og folkerettens principper bliver en integreret del af undervisningen i folkeskolen fra de tidligste klasser.

UN Photo/ /Pernaca Sudhakaran

Praktik i efteråret 2018

Interesserer du dig for FN? Og er du nysgerrig på, hvordan det er at arbejde i NGO-verdenen i Danmark? Med et dansk fokus med globalt perspektiv? Så kan det være, du er en af vores nye praktikanter.

Opdatering fra WFUNA's Flag Campaign

I foråret startede WFUNA's kampagne mod seksuel udnyttelse og overgreb. Kampagnen har ført til øget fokus på problemet. Første event fra kampagnen blev afholdt for nylig, og du får her et lille udkast derfra.