EFGR

Education for global responsibility

Blandt de større internationale projekter, som FN-forbundet har gennemført i de senere år, er projektet Education for Global Responsibility, som er et strategisk partnerskab støttet af EU under programmet Erasmus+. Det resulterede i et undervisningsværktøj i Verdensmålene for skoler og organisationer, der beskæftiger sig med unge i aldersgruppen 13-21 år.

Læs mere og find undervisningsværktøjerne her: globalresponsibility.eu (english)

Andre partnere i konsortiet: InterCollege (Danmark), InterCollege (Storbritannien), Alba Iulia kommune (Rumænien), Den kroatiske FN-forening (Kroatien), Big Brothers Big Sisters of Bulgarien (Bulgarien), Secondary Vocational School of Agriculture and Village Services (Slovenien), Kocaeli provinsdirektorat for national uddannelse (Tyrkiet), Espergærde Gymnasium og HF (Danmark)

Projektmål:

1. Inden februar 2017 at udvikle et certificeringssystem for gymnasier og ngo'er i partnerlandene, som mainstreamer GRE i deres praksis

1.1 At etablere mindst 7 globale ansvarsrutiner, som institutioner, der spørger til certificeringssystemet, bør indarbejde i deres organisatoriske ledelse;

1.2 At lave en forskningsundersøgelse af den nationale læseplan for gymnasier i de 7 deltagende lande og identificere huller relateret til GRE

1.3. At udvikle et ekstra læseplan med læringsmål relateret til GRE, der dækker de identificerede huller.

1.4 Ved afslutningen af projektet at certificere mindst 35 institutioner (skoler og ungdoms-NGO'er) i partnernes lande.

1. At opbygge kapacitet hos partnerorganisationer og andre interessenter, der nås inden for projektets levetid, for at give GRE til elever og unge i deres lande

2.1 Inden december 2016 at udvikle en metodeboks i GRE som en del af den supplerende læseplan, der oprindeligt blev udviklet af partnerne;

2.2 Inden april 2017 at skabe et netværk af 28 undervisere (lærere og ungdomsarbejdere) i Global Responsibility Education i partnerens lande, uddannet på europæisk niveau;

2.3 Ved afslutningen af projektet at skabe et netværk af 350 undervisere (lærere og ungdomsarbejdere) i GRE, der er uddannet på nationalt plan i partnerlandene.